kirschner-ED

Interessante vakpublicaties

  • De holle retoriek van 21st century skills
    De voortdurende nadruk in onderwijsland op generieke vaardigheden brengt de positie van vakkennis in gevaar en heeft een negatieve invloed op de onderwijskwaliteit, betogen Erik Meester, Sarah Bergsen en Paul A. Kirschner. “We moeten de beschikking over kennis, bijvoorbeeld via internet, niet verwarren met het bezit van kennis.”
  • Het voorbereiden van leerlingen op (nog) niet bestaande banen.
    De arbeidsmarkt ontwikkelt zich razend snel. Nu veelgevraagde beroepen bestonden vijf jaar geleden nog niet. En hoewel niemand weet welke impact automatisering en robotisering precies zullen hebben, is wel duidelijk dat sommige banen verdwijnen en nieuwe banen ontstaan. Hoe ontwikkel je in deze situatie goed onderwijs? Het rapport Het voorbereiden van leerlingen op (nog) niet bestaande banen, dat ten grondslag ligt aan dit artikel, geeft een eerste aanzet voor de oplossing van dit probleem.
  • Sweller, J., Clark, R. E., & Kirschner, P. A. (2010). Mathematical ability relies on knowledge too. American Educator, 34(4), 34-35. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ909939.pdf
  • If You Learn A, Will You Be Better Able to Learn B? Understanding Transfer of Learning. Download: https://www.aft.org/ae/spring2020/debruyckere_kirschner_hulshof 
  • “Cognitive Apprenticeship” Revisited: Shining a Light on the Processes of Thinking to Understand Learning. Cownlaod: https://www.aft.org/ae/fall2020/kirschner_hendrick 
  • Putting Students on the Path to Learning. Download: https://www.aft.org/sites/default/files/periodicals/Clark.pdf 
  • Didactief
    Ik ben columnist en blogschrijver voor Didactief sinds 2010 met meer dan 100 columns. Mijn column/blog heet Kirschner Kiest. Elke maand kies ik 1 of 2 wetenschappelijke artikelen en probeer aan de docent / leerkracht uit te leggen wat de resultaten van het onderzoek positief of negatief betekent voor het onderwijs c.q. in de klas.
  • Van Twaalf tot Achttien
    Vroeger schreef ik ook een maandelijkse column voor VTTA. Het was een soort Lieve Lita (naam van de problemenrubriek in een vrouwenblad) waar docenten/leerkrachten vragen of problemen konden insturen en ik probeerde daarvoor een antwoord te geven.
%d bloggers liken dit: