kirschner-ED

Presentaties

  • researchED2022 London – Generative Learning Strategies to Generate Productive Learning
    There’s no such thing as passive learning. Passive learning implies that – miraculously –what’s learnt leaves the mouth of the teacher or the pages of a schoolbook and osmotically permeates or perfuses into the brain. All learning is active, but not all activity facilitates effective learning. In this session different productive study activities and strategies held students learn better; more deeply for longer periods and with greater feelings of success.
  • researchED2022vLondon – How Teaching Happens
    Teaching is often counterintuitive. While teaching is highly contextual, it’s based on non-contextual basics such that teachers can apply those basics in an arena of chaos. And finally, good teachers know what to do when they don’t know what to do! In his latest book, Paul (along with Carl Hendrick and Jim Heal) discuss 30 seminal works on teaching and teacher effectiveness. Paul will give the attendees a taste of a few of those works.

Video’s

  • Full Circle – Recall the Beginning… A Journey to Eden Afscheidsrede Open Universiteit: Af en toe stilstaan is geen achteruitgang. Op vrijdag 13 december 2019 om 16.00 uur sprak ik mijn afscheidsrede ‘Recall the beginning: A journey to Eden’ aan de Open Universiteit uit. Dat is op de minuut af precies 28 jaar na mijn promotie aan die instelling. In mijn afscheidsrede kijkt ik terug op 37 jaar OU. Ik laat zien dat stilstaan geen achteruitgang is, maar juist de kans geeft om te reflecteren op wat wij hebben en hebben bereikt, en ook om deze verworvenheden te verfijnen, uit te bouwen en te perfectioneren. De OU is een casestudie in de samenhang tussen didactiek, onderwijswetenschappelijk onderzoek en onderwijsinnovatie.
  • How Learning Happens: An interview by Robin Codding from Northeastern University about the why, what, and wherefore of our book How Learning Happens
  • Discussie Curriculumherziening Paul Kirschner – Luc Stevens (21 Apr 2017) gedurende een ‘hoorzitting’ van de Vaste Kamercommissie Onderwijs van de Tweede Kamer, vond deze discussie plaats tussen Luc Stevens en mij. Een comment hierop van een kijker was:
    Zo ergerlijk en warhoofdig ik de bijdrage van Luc Stevens vind, zo verhelderend en geruststellend (met dit woord even voorbijgaand aan de beleidspraktijk) vind ik de bijdrage van Paul Kirschner.
  • Should educators understand how learning happens In the podcast From Page to Practice, nine educators discuss our book How Learning Happens (written with Carl Hendrick) and what it means to them as teachers.
  • Direct instruction ‘not just for dinosaurs’ Speaking at the World Education Summit, the renowned cognitive psychologist backs more traditional teaching approaches. Watch the video: In conversation with Paul Kirschner
  • Opleiden voor (nog) niet bestaande beroepen Presentatie op het Love to Learn symposium, 14 februari 2017, Amsterdam. Georganiseerd door Stichting Instituut Gak en de NSvP.
  • LEREN LEREN: Kun je nou beter wel of niet multitasken? Universiteit van Nederland Vrouwen kunnen goed multitasken en mannen moeten zich vooral op één taak tegelijkertijd richten. Prof. dr. Paul A. Kirschner (OU) maakt voor eens en voor altijd korte metten met dit cliché en toont in dit college aan dat multitasken allesbehalve effectief is.
  • Op de schouders van reuzen -#rEDNed 2019 Paul Kirschner lanceerde de open access versie van het boek Op de schouders van reuzen: Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. 24 wetenschappelijke kernartikelen vertaald naar de dagelijkse lespraktijk.
  • Wijze lessen – researchED Nederland 2020 De cognitief psychologische basis van het boek Wijze Lessen
  • Learning Analytics: Utopia or Dystopia Keynote op de LAK’16 conference (Society for Learning Analytics Research
  • 21st Century Skills – researchED Haninge 2019 The so called 21st century skills have three major problems. First, the skills named are generic and, thus actually do not exist. Second, those skills are not 21st century but have been present and necessary for centuries if not millennia. Finally, many of the skills are actually traits and not skills and as such cannot be taught.
  • Discussie over Curriculumherziening tussen Luc Stevens (NIVOZ) en mij over Stelselherziening curriculum PO?VO (Onderwijs2032) bij de vaste Kamercommissie Onderwijs. Commentaar van een kijker: Zo ergerlijk en warhoofdig ik de bijdrage van Luc Stevens vind, zo verhelderend en geruststellend (met dit woord even voorbijgaand aan de beleidspraktijk) vind ik de bijdrage van Paul Kirschner.
  • Ten Tips for Emergency Remote Teaching
    On Friday May 1, I gave a webinar/presentation for researchEDHome. In contrast with most other webinars I chose to keep the presentation short (it was less than 20 minutes) and devote more than 40 minutes to a Q&A with the participants. The theme of the webinar was Ten Tips for Emergency Remote Teaching. Note that I don’t speak of online learning which is a well-designed and thought out design, development, production, and delivery of self-study materials, but rather of emergency remote teaching.
    The YouTube site also contains the slides and the answers to questions that couldn’t be answered live.
  • Keynote LAK’16 over Learning Analytics: Utopia or Dystopia.
    Learning Analytics (LA) is probably the first in the long line of innovations and promises that can possibly achieve many of the educational futures that people are hoping for such as adaptivity, differentiation, tailor-made instruction, and so forth. And now the bad news. But LA also has the potential to also do harm in a number of ways. This keynote discusses both the possible utopian futures and their dystopian counterparts on the research and praxis agendas. Here are the slides of the keynote.

In de media / Interviews

  • Amerikaanse kookfreak
    Iedereen kan koken, is het motto van Mac van Dinther van de Volkskrant. Om dat te toetsen, eet hij iedere week bij een lezer thuis. Deze week: Paul Kirschner, hoogleraar in Hoensbroek.
    Paul Kirschner is een autoriteit in de onderwijspsychologie. Hij noemt zichzelf een Don Quichot, strijder tegen populaire onzin. Zoals gescheiden klassen voor jongens en meisjes of het idee dat kinderen kunnen multitasken. Dat kan niemand, zegt Paul. Het bewijs levert hij er meteen bij door zichzelf in de vingers te snijden terwijl hij met mij praat. ‘Terwijl ik toch al 35 jaar kook.’
  • De vrijheid van onderwijs is achterhaald – ScienceGuide 11 december 2019
    “Ik vraag me sterk af of Artikel 23 nog gebruikt wordt op de manier waarop deze bedoeld is.” Volgens emeritus hoogleraar Paul Kirschner (Open Universiteit) biedt de vrijheid van onderwijs teveel ruimte voor ondoordachte en niet-onderbouwde onderwijsinnovaties.
  • Constructivisme is een slechte didactische raadgever – ScienceGuide 16 oktober 2019
    Onderwijsvernieuwingen waarin de docent de rol aanneemt als ‘facilitator, gids of coach’ zijn geen aantoonbare garantie voor succes. Toch is het ‘constructivistische’ gedachtegoed nog altijd populair in het hoger onderwijs, getuige het grote aantal minimaal begeleide onderwijsvormen. “Tegenwoordig zouden we beter moeten weten,” stellen Sarah Bergsen, Erik Meester, Paul Kirschner en Anna Bosman.
  • Toekomstige arbeidsmarkt vraagt om flexibel weerbare werknemer – AdVisie
    De technologische vooruitgang brengt niet alleen vernieuwing, maar ook onzekerheid. Het ene onderzoek beweert dat er allerlei beroepen verdwijnen, door robotisering bijvoorbeeld. Het andere onderzoek weerspreekt die onderzoeksresultaten weer. Hoe zit het nu? En hoe bereiden we jongeren van nu voor op nieuwe beroepen die zullen ontstaan?
  • De holle retoriek van 21st century skills: Hoezo is kennis minder belangrijk? – ScienceGuide 22 december 2017
    De voortdurende nadruk in onderwijsland op generieke vaardigheden brengt de positie van vakkennis in gevaar en heeft een negatieve invloed op de onderwijskwaliteit, betogen Erik Meester, Sarah Bergsen en Paul A. Kirschner. “We moeten de beschikking over kennis, bijvoorbeeld via internet, niet verwarren met het bezit van kennis.”
  • De leraar moet geen hamburgerbakker zijn – NRC / NRC Next
    Als grumpy old man zet Paul Kirschner zich af tegen mythes en goeroes in het onderwijs. „Ik heb het idee dat er langzamerhand weer een voedingsbodem is voor bewijs en kennis.”
  • Wie inspecteert de onderwijsinspectie? – ScienceGuide, 18 april 2017
    Gaat het wel goed bij de inspectie? Dat vraagt onderwijshoogleraar Paul Kirschner zich af. Hij uit zijn zorgen over het veelvuldig aanhalen van de onderwijsmythe ‘leerstijlen’ in het onlangs verschenen rapport van de Inspectie: ‘De Staat van het Onderwijs’.
  • Schrift of Scherm? Al pennend leert men – EOS
    We nemen steeds minder vaak pen en papier ter hand. Computers en smartphones zijn niet weg te denken uit ons leven en duiken ook vaker op in het onderwijs. Is dat een goede trend of moeten we niet te hard van stapel lopen? De wetenschap geeft antwoord.
  • TES focus on… Direct instruction – TES
    Despite a reputation for being authoritarian, this method is evidence-based and versatile, according to Paul Kirschner. He tells Simon Creasey why every teacher should use it – and probably already does, whether they realise it or not
  • Het onderwijs van nu is het onderwijs van de toekomst – Dyade Magazine
    De samenleving verandert in hoog tempo. Met de vele en vooral snelle (technologische) ontwikkelingen die zich in de huidige samenleving voltrekken, is het een logisch gevolg dat de verschillende sectoren, waaronder het onderwijs, hier ook mee te maken krijgen. Wat houdt dit precies in en wat houdt het onderwijs van de toekomst nou precies in?
  • Blokken zonder brokken: Humo’s gouden tips om beter te presteren – Humo
    Daar is de blok! Met een landelijk tekort aan fluostiften als gevolg. Maar werkt dat wel, overijverig onderlijnen? Volgens de cognitieve psychologie gebruiken scholieren en studenten massaal de verkeerde studietechnieken. Onderzoekers hebben de voorbije decennia verschillende leermethodes ontwikkeld die wél efficiënt blijken, maar die vinden amper hun weg naar aula’s en klaslokalen. Smijt de samenvatting van je medestudent door het raam en loods die gortdroge materie je brein écht binnen.
  • Leren uit boek effectiever dan van een beeldscherm – Nederlands Dagblad, 11/12/2017
    Studenten die iets willen leren, kunnen beter teksten van papier lezen dan van een beeldscherm. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.
  • Paul Kirschner ontrafelt onderwijsmythes: ‘Het is gewoon crap, bullshit’ – Onderwijsblad
    De ‘mythbuster’ van de onderwijssector, dat is hoogleraar Paul Kirschner. Bekend door zijn continue hameren op onzinnige onderzoeken, domme aannames en andere ‘bullcrap’ die fatsoenlijk leren in de weg zit.
  • Prof. Kirschner hekelt mythes in het onderwijs. – OnderwijsBrabant
    Interview – Prof. Paul Kirschner is kritisch over onderwijsvernieuwingen. Er worden volgens de Limburgse hoogleraar (verbonden aan de Open Universiteit) soms regelrechte broodjes aap verteld, bijvoorbeeld over multitasking. Niet dat Kirschner tegen innovatie is, maar dan wel gestoeld op degelijk wetenschappelijk onderzoek.
  • Interview in de Telegraaf over het ‘Progressief achteruit: Zwartboek over de last van slechte ideeën voor het funderend onderwijs