
Let it Chafe (a Little)
A lesson full of head-scratching, mistakes, and questions might ultimately deliver much more than one where everyone “gets it.”

Laat de schoen een beetje wringen
Als leraar wil je dat je lessen impact hebben – dat leerlingen onthouden, begrijpen en kunnen toepassen wat jij aanbiedt. Maar dat betekent soms dat je moet accepteren dat het in de les even niet soepel gaat.

Codering: Onderbelicht en Ondergewaardeerd
Codering is een essentieel concept binnen onze leertheorie, maar het lijkt vaak onderbelicht in discussies over hoe leren werkt en in de onderwijspraktijk die daaruit voortvloeit.

Schemas vs. Models
Though cognitive schemas and mental models are highly related, they’re not the same. High time to distinguish between the two and use them properly.

Meer fusies, minder les: Hoe schaalvergroting het onderwijs uitholt
Breng het toezicht terug naar het schoolniveau, maak de beoordelingscriteria voor wat goed onderwijs is concreter en geef scholen weer de autonomie die ze ooit beloofd is.

Nieuwe Onderwijstechnologie?
Mijn goede vriend, collega en coauteur Pedro De Bruyckere publiceerde een blog waarin hij besprak 9 criteria die Wendell Berry in 1987 opschreef in zijn essay Why I Am Not Gonna Buy a Computer. Ik probeerde de criteria te vertalen naar technologie in het onderwijs.
Dit delen:
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Mastodon (Wordt in een nieuw venster geopend) Mastodon