The winner of the 2024 Dunning-Kruger Expertise Generalisation Syndrome prize in Education
…and the winner of the 2024 Dunning-Kruger Expertise Generalisation Syndrome prize for Perceived Excellence in Education are the authors
You must first learn to draw within the lines…
The most compassionate and student-centered approach to learning is a knowledge-rich curriculum and explicit instruction.
Je moet eerst leren tekenen binnen de lijnen…
Zoals mijn collega Rob Marchetto wijselijk stelt: De meest medelevende en leerlinggerichte benadering van leren is een kennisrijk curriculum en expliciet onderwijs.
VOLGENDE STAPPEN: Rapport Quality Initial Teacher Education
Onlangs publiceerde de Australische overheid het eindrapport van de “Quality Initial Teacher Education Review” gepubliceerd: “Next Steps: Report of the Quality Initial Teacher Education Review”. Dit rapport is meer dan de moeite waard om te lezen.
NEXT STEPS: Report of the Quality Initial Teacher Education Review
Recently the Australian government released the final report of the Quality Initial Teacher Education Review, Next Steps: Report of the Quality Initial Teacher Education Review which is more than worth the time to read it.
Analogieën voor Leren
Blake Harvard – The Effortful Educator – laat zien hoe je een analogie kan gebruiken om leerlingen te motiveren om effectief te studeren.
De prestatievoordelen van een extra uur school per week
Terwijl scholen in Nederland de schoolweek willen inkorten, een rapport uit Engeland toont de positieve effecten van het verlengen daarvan met maar 1 uur per week!
Leren Is Verslavend (Maar Op Een Goede Manier)
Wanneer een leerling vaak succes ervaart en de bijbehorende dopamineafgifte, wordt het beloningssysteem van de hersenen sterk geactiveerd
Not Made by the Hands of Men
A new podcast of Pedro de Bruyckere and my article The myths of the digital native and the multitasker has been made! This podcast was, however, not made by an education blogger or institution, was not made by Pedro or me, but was made by an AI-app.
Expliciete Instructie: Ook voor Kleuters
Expliciete instructie is niet ouderwets, het is essentieel ongeacht leeftijd.
Of het nu kleuters of tieners zijn: duidelijke uitleg en gerichte begeleiding zorgen voor succes in elke klas!
Noteer Dit, Maar Wel Met De Hand
Aantekeningen maken met de hand is beter dan typen – Weer!
Kinderen voor Kinderen?
Kinderen zijn net mensen! Ze kunnen elkaar lesgeven en daardoor leraren ontlasten. Maar er blijkt een groot nadeel aan te kleven, namelijk: Kinderen geven leeftijdsgenoten die zij als ‘dom’ zien minder kansen.
Klachtenregen
“Recordaantal klachten over eindexamens in zicht”
Ik weet echt niet wat ik moet denken over het aantal en de aard van de klachten over de eindexamens.
Interview met een dinosauriër
Dit jaar viert de Open Universiteit haar veertigjarig bestaan. Een goede reden, vond de OU, om mij, emeritus-hoogleraar Onderwijspsychologie aldaar, te interviewen.
Differentiatie
Als we het hebben over differentiatie in onderwijs/onderwijs, moeten we differentiëren (bedoelde woordspeling/pun) tussen divergente en convergente differentiatie. Beide zijn gebaseerd op het individualiseringsprincipe maar…
Differentiation
When we speak of differentiation in education/teaching, we need to differentiate (pun intended) between divergent and convergent differentiation.
Feiten over de staat van schoolhervorming (in de VS)[1]
In deze post doet Larry Cuban wat advocaten vaak doen bij het bepleiten van een zaak. Wat betreft schoolhervorming benoemt hij bepaalde uitspraken als feiten om ze te bespreken.
4 X 1,25 ≠ 5
Een vierdaagse schoolweek als oplossing voor het lerarentekort? Geen goed idee volgens recent onderzoek.
Vraagvolgorde
Hoe kan de volgorde van moeilijke en makkelijke vragen in een toets leerlingprestaties beïnvloeden?
School is Goed
Vele onderwijsvormen zijn beproefd en zullen in deze wereld van zonde en wee beproefd worden. Niemand beweert dat traditioneel onderwijs perfect of alwijs is. Je zou kunnen zeggen dat traditioneel onderwijs de slechtste onderwijsvorm is, afgezien van al die andere vormen die van tijd tot tijd zijn geprobeerd.
Leren van meerkeuzetoetsen?
Als meerkeuzetoetsen goed worden ontworpen en ontwikkeld, kunnen zij zowel het leren als het beoordelen bevorderen. Misschien krijgen MK-toetsen dan het respect dat ze verdienen.
Why Not Pay Teachers $100,000 a Year?
Nothing against actuaries (median salary: $113,990), but isn’t helping a first-grader learn to read as valuable as assessing insurance premiums on your Hyundai Elantra?
Continuous Professional Development
As a teacher, you want a lot, but probably at the top of your list is that you want your students to learn well and that you help them in that learning.
Learning Styles Are More Toxic Than We Thought
Thinking that a student has a particular learning style influences thinking about their academic potential and their abilities.
Doorlopend Professionele Ontwikkeling
In een notendop: Doorlopend Professionele Ontwikkeling moet gewoon niets meer maar ook niets minder zijn dan gewoon goed onderwijs!
Leerstijlen zijn nog giftiger dan we dachten!
Denken dat een leerling een bepaalde leerstijl heeft beïnvloedt het denken over het academische potentieel en hun capaciteiten
De PISA-noodklok aan dovemansoren luiden?
PISA laat zien dat ons onderwijs ernstig ziek is! We moeten ophouden met dit te ontkennen of bagatelliseren. Wij moeten aanvaarden dat dit zo is, wat de oorzaken hiervan zijn en meteen beginnen met het nemen van de nodige stappen om het tij te keren.
Kerstkoekjes
Als jouw school overweegt leerling-beoordelingen in te voeren, deel wat lekkere chocoladekoekjes uit aan de leerlingen. Die doen wonderen!
Jeroen J. G. van Merriënboer
On Wednesday we – the educational research and instructional design communities – lost a true giant, Jeroen van Merriënboer.
Vaardigheden versus Kennis, 13 Jaar Later
In 2010 introduceerde Schotland een nieuw curriculum – het Curriculum for Excellence. Het Curriculum reduceerde expliciet de inhoudelijke kennis in het curriculum en organiseerde het curriculum rond een reeks inhoudsvrije vaardigheden.
Visueel lawaai
Loop je een willekeurige klaslokaal in het basisonderwijs binnen en zie je een gezellige kakafonie van alles en nog wat op de muren/plafond hangen en op tafels en kasten staan/liggen. Kaarten, cijferlijnen, vormen, kunstwerken en andere materialen overal.
Jouw persoonlijke AI-tutor?
Een AI tutor app om een dynamisch neuraal netwerkmodel van wat studenten begrepen om op maat gemaakte verspreide oefentoetsjes (retrieval practice) te genereren voor iedere student qua niveau en capaciteiten.
Let op: Mythe alert!
Het geven van informatie over leerstijlen leidt tot (onterechte) conclusies over de intelligentie en aanleg van kinderen.
Wetenschap en ambacht
Goede lerarenopleidingen zorgen dat hun studenten startbekwaam zijn. Omdat je vakdidactische kennis pas in de praktijk kunt leren, is intensieve begeleiding in de eerste jaren essentieel.
Toward a Cognitive Theory of Multimedia Assessment (CTMMA)
Wie gaat het gelag betalen?
De impopulaire leerpleinen, waar meer dan 90 leerlingen tegelijkertijd les kregen, bleken niet te werken. Wie moet de kosten betalen om ze terug te brengen naar ‘gewone’ klaslokalen?
Oefentoetsing werkt (weer)!
Het vlot uit je geheugen kunnen ophalen van eenvoudige vermenigvuldigingen (bijv. 2X3=6) leidt tot een verbetering van de algemene rekenscores van kinderen. Maar hoe bereik je dat in kinderen?
Google it?
Stel: Iemand vraagt jou iets waar je niet onmiddellijk het antwoord van weet. Wat doe je dan? Probeer je eerst diep in je geheugen te graven om het antwoord te ‘vinden’ en als dat niet lukt ga je het dan googelen OF pak je meteen je telefoon en ga je het googelen?
Duh!!! Kennis kan tekstbegrip vergroten en gaten dichten
In Nederland hebben wij een probleem. Een kwart van de leerlingen die van school afkomen is functioneel analfabeet en kinderen van achterstandswijken zijn onevenredig hierin vertegenwoordigt.
Een Ode aan de Wetenschappelijke Methode
Net als Democratie, wetenschap is niet perfect, maar het is verreweg beter dan al het andere dat we hebben
Wat is het verschil tussen ingewikkeld en complex
Wat is het verschil tussen een raket naar de maan sturen en kinderen succesvol laten zijn op school? De ene is ingewikkeld, de andere is complex.
De Bewijslast / Hitchen’s Razor
Quod gratis asseritur, gratis negatur – de bewijslast ligt bij degene die iets beweert. Als die dat niet aanvaardt, kan zijn of haar bewering zonder bewijs worden afgewezen.
Teacher Feedback to Improve Pupil Learning
The Education Endowment Foundation published a guidance report in 2021 with six recommendations for using teacher feedback to improve pupil learning (with a guest foreword by Dylan Wiliam!).
Tien stelregels: Wat we tot nu toe hebben geleerd over hoe kinderen leren lezen
Dr. Reid Lyon heeft geprobeerd verzamelde bewijs en inzichten over leren lezen samen te vatten in gewone taal tot deze tien stelregels.
Heavy media multitasking and cognitive control abilities
Engaging in media multitasking more frequently is likely to result in poorer performance in inhibitory control and working memory.
Mobieltjes zijn niet een “symptoom van afhaken”, ze zijn de oorzaak daarvan
Mobiele telefoons zijn geen symptoom van afhaken, ze zijn de directe oorzaak daarvan.
Druk, Druk, Druk
Tegenwoordig ervaren kinderen, naast hun overvolle sociale, sport en/of speelagenda, de meeste tijdsdruk als ze een proefwerk of toets moeten maken.
Exit Wiersma
Stel je wordt gevraagd voor de post minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs (ik ben – nog – niet gevraagd) dan lees je je even in op het onderwerp van je portefeuille toch? Boeiende materie, uitdagende functie.
Helaas (b)lijkt het te kloppen
Twee jaar geleden schreven Jaap Scheerens en ik een Zwartboek over de last van slechte ideeën voor het funderende onderwijs. Helaas lijken wij gelijk te krijgen.
Elk nadeel hep z’n voordeel
Het is maar één jaar op een heel leven. Gun de kinderen de rust die zo’n extra jaar hen kan brengen!
Hoeveel rode kaarten hebben wij nodig?
Hoewel de wetenschap enige vooruitgang heeft geboekt t.o.v. romantische filosofieën en ideologieën, toont deze brief die ik ontving aan dat er nog een lange weg te gaan is.
Verbetering basiskennis en -vaardigheden aankomende leraren
Het is langzamerhand duidelijk wat de basiskennis en -vaardigheden voor alle leerlingen behelzen maar wat zou je tot de basiskennis en -vaardigheden voor alle leraren moeten rekenen.
Mobieltjes in de Klas
Mijn standpunt (position paper) voor het rondetafelgesprek met leden van de Tweede kamer Commissie Onderwijs, d.d. 12 april 2023
Laat nieuwe leraren niet verzuipen!
De eerste jaren als docent zou je ‘make-or-break’ jaren kunnen noemen. Gooi ze in het diepe en is de kans groot dat zij verzuipen. Geef je ze de ondersteuning die ze nodig hebben en worden zij topzwemmers.
Het bereiken van 100% student aandacht: Waarom?
Op elk gegeven moment in een les zijn leerlingen of geëngageerd of ze zijn aan het verslappen. Als ze geëngageerd zijn, letten ze op, denken ze hard na en leren ze.
Boerenverstand denkt mee met OCW
De Onderwijscommissie Boerenverstand denkt graag mee met OCW over het versteken van de vak van leraar.
Leraren-in-Opleiding (LiO’s) mobiliseren als tutoren
Deans for Impact komt met een drietal beleidsoplossingen om het leren van leerlingen te versnellen en de pijplijnen van leraren te versterken
Update: Swedish professor apologizes for 20 years of educational ideology
The core of his piece in Dagens Nyheter: I apologize for what I have done to education over the past twenty years.
Wat doen plusklassen met het zelfbeeld van leerlingen?
Plusklassen hebben een positief effect hebben op het zelfbeeld van geselecteerde leerlingen.
De onderzoeksresultaten zijn wel eenduidig
Er is een overvloed aan empirisch onderzoek, waaronder ook goed gecontroleerde studies, waaruit het schadelijke effect van mobieltjes in de klas op leerprestaties duidelijk blijkt.
Kwaliteitskader voor lesmateriaal
Wetenschappers van het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL) van de Thomas More hogeschool hebben op vraag van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts het eerste kwaliteitskader ontwikkeld dat helpt bij het analyseren van lesmateriaal.
Ontdek zelf hoe je lesgeeft!
Vind je dat niet vreemd? We nemen ‘pasgeboren’ leraren, rechtstreeks uit hun bachelorsdiploma of een carrière in de industrie en we vragen hen, met weinig directe input van iemand met meer ervaring, om een les te plannen.
CvtE zakt voor examen wis- en natuurkunde
Een recent onderzoek van McKinsey & Company (Toetsen Getoetst) laat zien dat het dalende inhoudelijke niveau van de CE’s wiskunde en natuurkunde een meer dan plausibele verklaring voor deze paradoxale beweging is.
Smartphones in de klas, een heleboel onderzoek
Scholen die de toegang tot mobiele telefoons beperken, ervaren een verbetering van de leren en minder afleiding en rumoer in de klas.
Wanneer is één plus één drie?
Als je twee strategieën gebruikt waarvan je weet dat beiden werken, maakt de volgorde waarin je dat doet, dan iets uit?
Goed lezen is blijkbaar een kunst
Op 21 december jl. publiceerde het Centraal Planbureau (CPB) een rapport met de titel Een blik op de Nederlandse positie in internationale onderwijsrankings.
Leugens, verdomde leugens en statistieken
Statistiek, cijfers en onderwijs, het is een ongelukkige combinatie. De werkelijkheid is nu eenmaal weerbarstiger dan het cijfer. Maar media hebben getallen nodig voor een gesprek over problemen.
Is leerlinggericht onderwijs echt leerlinggericht?
Leerlinggericht leren (LGL) is een verzamelnaam voor onderwijsvormen die de focus in de klas/les (als er überhaupt klassen of lessen zijn) verschuift van de leraar naar de leerling. Maar is het echt leerlinggericht?
Meeting and Exceeding Student Expectations of Teachers
If a novice teacher (or veteran who transfer to another school) believes that students have blank slates when they meet each other for the first time, they are whistling the wrong tune.
…dan doe je al gek genoeg
Hedendaagse jongeren zijn de eerste generatie Nederlanders in de moderne geschiedenis die lager geletterd is dan de vorige.
A few simple questions after (or before the next) lesson
Colleague and friend Pedro De Bruyckere wrote a really elegant blog today on his Dutch language site X, Y or Einstein? I thought it was so elegant (concise, to the point) that I decided to translate it for those who don’t speak Dutch.
Er was er eens… De kracht van verhalen
Hoewel wij weten welke leerstrategieën goed tot leren leiden, passen veel leerlingen die gewoon niet toe.
De verbetering van de lerarenopleiding
(Inter)nationaal woedt er een debat over tegenvallende onderwijsprestaties en de maatregelen en beleid die nodig zijn om te komen tot verbetering.
Een kritisch commentaar op het 4de Tussenadvies
Op 29 juni verscheen een vierde Tussenadvies” van de Wetenschappelijke Curriculumcommissie. Het advies gaat in op wat zij noemen permanent “curriculumonderhoud”.