kirschner-ED

Nieuwe Onderwijstechnologie?

Mijn goede vriend, collega en coauteur Pedro De Bruyckere publiceerde een blog waarin hij besprak 9 criteria die Wendell Berry in 1987 opschreef in zijn essay Why I Am Not Gonna Buy a Computer. Ik probeerde de criteria te vertalen naar technologie in het onderwijs.

Read More »

What 10 minutes a week can do

Want your students to really learn, not just cram and forget? Mix up topics in quizzes and have them recall from memory. It feels harder — and that’s exactly why it works. #RetrievalPractice #Interleaving #LearningScience #EduTwitter

Read More »

Chinese scores dalen!

BREAKING! 8 en 9 jarige Chinese leerlingen uit groep 5 lopen achter op Nederlandse middelbare scholieren wat betreft wiskunde en natuurwetenschappen.

Read More »

When learning feels right but goes wrong

As teachers, we often rely on intuition to guide how we help students learn. We know what feels effective, what seems to work in the moment, and what looks like engagement. But what if our instincts are misleading us?

Read More »

Rethinking Cognitive Load Theory for Collaborative Learning

Collaborative learning isn’t a one-size-fits-all solution. When poorly designed, it adds confusion and waste. But when rooted in what we know about cognition and instructional design, especially through the lens of Collaborative Cognitive Load Theory, it becomes a powerful tool for learning.

Read More »

The Paradox of Progressivism in Education

One of the most toxic paradoxes in education is what I call the paradox of progressivism. In short, while progressive education (like all education) aims to reduce learning gaps and increase equity, it often does the opposite—it unintentionally widens those gaps.

Read More »

Epistemology or Pedagogy: That Is the Question

The paper – Epistemology or Pedagogy: That Is the Question – was always available online, but I recently saw that the site (Lexiconic) was no longer active. As I had seen in the past that many people still used and appreciated the paper, I decided to add it to my own site.

Read More »

Explaining Explained

Explaining is the epitome of what makes us human. And to either neglect or even deny this, denies our uniqueness as species and hampers our teaching and learning.

Read More »

Het aanleren van kritisch denken

Een goed ontworpen curriculum dat de nadruk legt op diepe, domeinspecifieke kennis – versterkt door doelbewuste oefening in de loop van de tijd – biedt de beste kans om leerlingen uit te rusten met het kritische denkvermogen.

Read More »

The Science of Teaching Critical Thinking

To truly prepare students for the complexities of modern life, we must move beyond superficial exercises in logic and debate. A well-designed curriculum offers the best chance of equipping students with the critical thinking abilities they need to navigate an increasingly complex world.

Read More »

There IS Proof Knowledge Works. And It’s Overwhelming

Jill Barshay wrote, “There’s never been a study to show that increasing knowledge of the world boosts reading scores.” Such a broad and sweeping statement is demonstrably incorrect, deeply misleading, and carries significant downside for reading instruction if taken uncritically.

Read More »

Education’s Broken Compass

Education schools should be held accountable for preparing teachers with scientifically supported methods rather than trendy but ineffective theories.

Read More »

Het Gaat Niet Vanzelf

Het zit in onze natuur om te proberen het anderen gemakkelijker te maken. Als ouders willen we het onze kinderen gemakkelijker maken dan ze voor ons waren. En als docenten leren we dat het onze taak is om leren zo gemakkelijk en moeiteloos mogelijk te maken.

Read More »

It Don’t Come Easy

It’s our nature to try to make things easier for others. As parents, we want to make things easier for our children than they were for us. And as teachers, we’re taught that it’s our job to make learning as easy and effortless as possible.

Read More »

Certificeringstoetsen

Het invoeren van certificeringstoetsen zou bijdragen aan de professionalisering van het leraarschap, de transparantie vergroten en de kwaliteit van het onderwijs waarborgen.

Read More »

Stop wasting time: Front load your instructions!

The more time teachers use for introducing learning material and practicing with it (time on task), the more and better students learn. Unfortunately, teachers often lose significant amounts of valuable instructional time on classroom management issues.

Read More »

Beperkingen van Zelftoetsen bij het Leren

Zelftoetsen, wanneer geïmplementeerd door middel van ongestructureerde zelf-gegenereerde vragen, niet inherent gunstig zijn. Voor docenten en lerenden zijn de implicaties duidelijk: gestructureerd oefenmateriaal en begeleiding zijn van cruciaal belang om de voordelen van testen als leerstrategie te maximaliseren.

Read More »

The Limitations of Self-Testing in Learning

self-testing, when implemented through unstructured self-generated questions, is not inherently beneficial. For educators and learners, the implications are clear: structured practice materials and guidance are critical for maximising the benefits of testing as a learning strategy.

Read More »

Analogieën voor Leren

Blake Harvard – The Effortful Educator – laat zien hoe je een analogie kan gebruiken om leerlingen te motiveren om effectief te studeren.

Read More »

Not Made by the Hands of Men

A new podcast of Pedro de Bruyckere and my article The myths of the digital native and the multitasker has been made! This podcast was, however, not made by an education blogger or institution, was not made by Pedro or me, but was made by an AI-app.

Read More »

Kinderen voor Kinderen?

Kinderen zijn net mensen! Ze kunnen elkaar lesgeven en daardoor leraren ontlasten. Maar er blijkt een groot nadeel aan te kleven, namelijk: Kinderen geven leeftijdsgenoten die zij als ‘dom’ zien minder kansen.

Read More »

Klachtenregen

“Recordaantal klachten over eindexamens in zicht”
Ik weet echt niet wat ik moet denken over het aantal en de aard van de klachten over de eindexamens.

Read More »

Interview met een dinosauriër

Dit jaar viert de Open Universiteit haar veertigjarig bestaan. Een goede reden, vond de OU, om mij, emeritus-hoogleraar Onderwijspsychologie aldaar, te interviewen.

Read More »

Differentiatie

Als we het hebben over differentiatie in onderwijs/onderwijs, moeten we differentiëren (bedoelde woordspeling/pun) tussen divergente en convergente differentiatie. Beide zijn gebaseerd op het individualiseringsprincipe maar…

Read More »

Differentiation

When we speak of differentiation in education/teaching, we need to differentiate (pun intended) between divergent and convergent differentiation.

Read More »

Vraagvolgorde

Hoe kan de volgorde van moeilijke en makkelijke vragen in een toets leerlingprestaties beïnvloeden?

Read More »

School is Goed

Vele onderwijsvormen zijn beproefd en zullen in deze wereld van zonde en wee beproefd worden. Niemand beweert dat traditioneel onderwijs perfect of alwijs is. Je zou kunnen zeggen dat traditioneel onderwijs de slechtste onderwijsvorm is, afgezien van al die andere vormen die van tijd tot tijd zijn geprobeerd.

Read More »

Leren van meerkeuzetoetsen?

Als meerkeuzetoetsen goed worden ontworpen en ontwikkeld, kunnen zij zowel het leren als het beoordelen bevorderen. Misschien krijgen MK-toetsen dan het respect dat ze verdienen.

Read More »

De PISA-noodklok aan dovemansoren luiden?

PISA laat zien dat ons onderwijs ernstig ziek is! We moeten ophouden met dit te ontkennen of bagatelliseren. Wij moeten aanvaarden dat dit zo is, wat de oorzaken hiervan zijn en meteen beginnen met het nemen van de nodige stappen om het tij te keren.

Read More »

Kerstkoekjes

Als jouw school overweegt leerling-beoordelingen in te voeren, deel wat lekkere chocoladekoekjes uit aan de leerlingen. Die doen wonderen!

Read More »

Vaardigheden versus Kennis, 13 Jaar Later

In 2010 introduceerde Schotland een nieuw curriculum – het Curriculum for Excellence. Het Curriculum reduceerde expliciet de inhoudelijke kennis in het curriculum en organiseerde het curriculum rond een reeks inhoudsvrije vaardigheden.

Read More »

Visueel lawaai

Loop je een willekeurige klaslokaal in het basisonderwijs binnen en zie je een gezellige kakafonie van alles en nog wat op de muren/plafond hangen en op tafels en kasten staan/liggen. Kaarten, cijferlijnen, vormen, kunstwerken en andere materialen overal.

Read More »

Jouw persoonlijke AI-tutor?

Een AI tutor app om een dynamisch neuraal netwerkmodel van wat studenten begrepen om op maat gemaakte verspreide oefentoetsjes (retrieval practice) te genereren voor iedere student qua niveau en capaciteiten.

Read More »

Let op: Mythe alert!

Het geven van informatie over leerstijlen leidt tot (onterechte) conclusies over de intelligentie en aanleg van kinderen.

Read More »

Wetenschap en ambacht

Goede lerarenopleidingen zorgen dat hun studenten startbekwaam zijn. Omdat je vakdidactische kennis pas in de praktijk kunt leren, is intensieve begeleiding in de eerste jaren essentieel.

Read More »

Wie gaat het gelag betalen?

De impopulaire leerpleinen, waar meer dan 90 leerlingen tegelijkertijd les kregen, bleken niet te werken. Wie moet de kosten betalen om ze terug te brengen naar ‘gewone’ klaslokalen?

Read More »

Oefentoetsing werkt (weer)!

Het vlot uit je geheugen kunnen ophalen van eenvoudige vermenigvuldigingen (bijv. 2X3=6) leidt tot een verbetering van de algemene rekenscores van kinderen. Maar hoe bereik je dat in kinderen?

Read More »

Google it?

Stel: Iemand vraagt jou iets waar je niet onmiddellijk het antwoord van weet. Wat doe je dan? Probeer je eerst diep in je geheugen te graven om het antwoord te ‘vinden’ en als dat niet lukt ga je het dan googelen OF pak je meteen je telefoon en ga je het googelen?

Read More »

De Bewijslast / Hitchen’s Razor

Quod gratis asseritur, gratis negatur – de bewijslast ligt bij degene die iets beweert. Als die dat niet aanvaardt, kan zijn of haar bewering zonder bewijs worden afgewezen.

Read More »

Druk, Druk, Druk

Tegenwoordig ervaren kinderen, naast hun overvolle sociale, sport en/of speelagenda, de meeste tijdsdruk als ze een proefwerk of toets moeten maken.

Read More »

Exit Wiersma

Stel je wordt gevraagd voor de post minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs (ik ben – nog – niet gevraagd) dan lees je je even in op het onderwerp van je portefeuille toch? Boeiende materie, uitdagende functie.

Read More »

Mobieltjes in de Klas

Mijn standpunt (position paper) voor het rondetafelgesprek met leden van de Tweede kamer Commissie Onderwijs, d.d. 12 april 2023

Read More »

Laat nieuwe leraren niet verzuipen!

De eerste jaren als docent zou je ‘make-or-break’ jaren kunnen noemen. Gooi ze in het diepe en is de kans groot dat zij verzuipen. Geef je ze de ondersteuning die ze nodig hebben en worden zij topzwemmers.

Read More »