Miep Miep Zoef!
Miep Miep Zoef! Deze blog is in verkorte versie ook te lezen op Didactief Mensen die mij kennen weten dat ik van drie-eenheden houd (neen,
Meta Meta over Goed Gebruik van Multimedia
Meta Meta over Goed Gebruik van Multimedia Deze blog stond eerder in Didactief in een kortere versie. Er bestaat een hiërarchie van wetenschappelijk bewijs. Onderaan
Effectgroottes en meta-analyses: Hoe interpreteer je “evidence” in evidence-based
Effectgroottes en meta-analyses: Hoe interpreteer je “evidence” in evidence-based Kripa Sundar en Pooja Agarwal publiceerden een gids om on te helpen begrijpen wat meta-analyses en
Doorlopend Professionele Ontwikkeling: Goed Onderwijs (ook) voor Leraren
Doorlopend Professionele Ontwikkeling: Goed Onderwijs (ook) voor Leraren Als leraar wil je veel, maar waarschijnlijk bovenaan je lijst staat dat je jouw leerlingen goed helpt/laat
Evidence To Support Teacher-Centered Instruction
Evidence To Support Teacher-Centered Instruction Larry Cuban writes a blog entitled “Larry Cuban on School Reform and Classroom Practice”. In his most recent b;of he
De rol van tijd bij vier- of vijfdaagse schoolroosters
De rol van tijd bij vier- of vijfdaagse schoolroosters Dan Willingham maakte mij/ons attent over een artikel waarin de effecten van vierdaagse schoolweken op prestaties
Back from “guide on the side” to “sage on the stage”? Effects of teacher-guided and student-activating teaching methods on student learning in higher education
Back from “guide on the side” to “sage on the stage”? Effects of teacher-guided and student-activating teaching methods on student learning in higher education Tim
Poor fidelity may mean effective education strategies never see light of day
Poor fidelity may mean effective education strategies never see light of day New research raises concerns that promising new educational interventions are being ‘unnecessarily scrapped’
The 6 benefits of retrieval practice – a visual guide
The 6 benefits of retrieval practice – a visual guide This is a reblog of a piece from Inner Drive on retrieval practice. Retrieval practice,
Soms is ‘gewoon weten’ genoeg
Soms is ‘gewoon weten’ genoeg Ik heb in 2015 een blog geschreven over De Nut van Nutteloze Kennis. Deze nieuwe blog is een, onbedoelde, vervolg
A disturbing trend in author reactions to article rejection
A disturbing trend in author reactions to article rejection Paul A. Kirschner, Jeroen Janssen As Editors of a scholarly journal, we’re steadfast in our belief
Nog Vijf Gebruikelijke maar Twijfelachtige Multimediaprincipes
Nog Vijf Gebruikelijke maar Twijfelachtige Multimediaprincipes Deze blog is een iets andere blog dan mijn column die verschnenen is in het januari/februarinummer van Didactief. In
Spaced Out: Spreiden lerenden hun studie? Als je dat doet, leer je beter
Spaced Out: Spreiden lerenden hun studie? Als je dat doet, leer je beter Als ik een lezing geef over studiestrategieën zoals oefentoetsen (retrieval practice), gevarieerd
Interleaving Really Works
Interleaving Really Works We’ve known for quite a while that certain approaches to study, though seemingly more difficult (they’re not) and also thought of by
Vijf snelle tips voor een effectieve online les
Vijf snelle tips voor een effectieve online les Het ExpertiseCentrum Effectief Leren (ExCEL) van Thomas More Hogeschool geeft vijf tips om eenvoudig je online les
Improving Literacy in Key Stage 2 | EEF
Improving Literacy in Key Stage 2 | EEF Seven recommendations to improve literacy teaching for 7-11 year-olds The EEF’s newly updated guidance report – “Improving
Pandemic learning loss is real. Schools must follow the science to make up for it
Pandemic learning loss is real. Schools must follow the science to make up for it Doug Lemov – author of Teach Like a Champion –
Dit is echt geflipt!
Dit is echt geflipt! Deze blog staat ook in een andere vorm in het november 2021 nummer van Didactief. Woord vooraf:Uit een Twitterreactie is het
Interview with Nuno Crato: ‘Language and maths first, the rest comes later’
Interview with Nuno Crato: ‘Language and maths first, the rest comes later’ You cannot improve the quality of education with more teachers, resources or money. Better
Hoe Zorg Je Voor Effectieve Feedback
Hoe Zorg Je Voor Effectieve Feedback Deze blog is ook in een iets andere vorm te vinden op de website van Didactief. De NPO-menukaart, grotendeels
Laaggeletterdheid komt door slecht onderwijs
Laaggeletterdheid komt door slecht onderwijs Wat volgt is een opiniestuk van Sezgin Cihangir[1] dat op zaterdag 18 september verscheen in Het Parool. Het wordt hier

Progressief Achteruit: Zwartboek over de Last van Slechte Ideeën voor het Funderende Onderwijs
Jaap Scheerens[1], Paul A. Kirschner[2] Progressief Achteruit: Zwartboek over de Last van Slechte Ideeën voor het Funderende Onderwijs Decennialang wordt het onderwijs gekenmerkt door (1) tekortschietend

Retrieval Practice and Processing Load
Retrieval Practice and Processing Load We all know by now (I hope) that for real learning, retrieval practice trumps just about all other learning and

Van Kennisarm naar Kennisrijk
Van Kennisarm naar Kennisrijk Wij doen en van alles om de ‘kenniskloof’ tussen groepen leerlingen te dichten. Maar vaak doen wij het verkeerde. Dat wil
Flipping the Flipped Classroom: When Three Wrongs Made a Right
Flipping the Flipped Classroom: When Three Wrongs Made a Right There’s been so much talk about flipping the classroom (and so little real understanding of

Wat werkt in mijn klas (en hoe en waarom)?
Wat werkt in mijn klas (en hoe en waarom)? Hier vindt de lezer een interessant document van het Centre for Educational Neuroscience dat bedoeld is
Retrieval practice works in the classroom (but we knew that already)
Retrieval practice works in the classroom (but we knew that already) Opponents of evidence-informed strategies usually say something like: “Sure it works in a controlled
Why Knowledge Matters – E.D. Hirsch
Why Knowledge Matters – E.D. Hirsch Samenvatting door Alex Steenbreker (februari 2020) Alex Steenbreker heeft de moeite genomen om een Nederlandse samenvatting te maken van
How do you repair something that’s broken? Do the same thing that broke it.
How do you repair something that’s broken? Do the same thing that broke it. The title of this blog seems to me to be the
The Effects of Handwriting Experience on Literacy Learning: Handwriting beats Keyboard Hands-Down!
The Effects of Handwriting Experience on Literacy Learning: Handwriting beats Keyboard Hands-Down! Here’s a new chapter of the continuing story of/debate on whether it’s better
Embedded questions during a podcast improves knowledge acquisition and retention
Embedded questions during a podcast improve knowledge acquisition and retention If you use podcasts in your instruction, you might want to consider adding interpolated questions
The genius of DT Willingham and WDSLS
The genius of DT Willingham and WDSLS Tom Sherrington (@teacherhead) posted this discussion of Dan Willingham’s updated “Why Don’t Students Like School“. Tom writes: It’s
Leerdoelen: Goooooal!
Leerdoelen: Goooooal! In deze oranjetijden van het EK 2021 een toepasselijk driedelig onderzoek over raak schieten met (leer)doelen. We zijn het gewend leerdoelen te gebruiken.

THE BIG REVEAL: Showing Students How Metacognition Works
THE BIG REVEAL: Showing Students How Metacognition Works Tricia Taylor wrote this blog is based on her book called Connect the Dots: The Collective Power

Menukaart NPO: Een hagelschotbenadering
Menukaart NPO: Een hagelschotbenadering Jaap Scheerens[1] & Paul A. Kirschner[2] Er wordt de komende 2,5 jaar €8,5 miljard via het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), geïnvesteerd
The Science of Workplace Instruction: Learning and Development Applied to Work
Many of us who work in the field of workplace learning never planned to do this work. There is a fairly high percentage who I
Als je het begrijpt, geef je les
Als je het begrijpt, geef je les Deze blog stond in een verkorte vorm in het mei 2021 nummer van Didactief. Vorige maand vond het

Anti-kennissers
Anti-kennissers Vandaag, 28 april 2021, las ik een stuk in De Limburger van Wierd Duk (!) over anti-vaxxers (Experts bezorgd: halen we de 70 procent

Red het onderwijs, te beginnen met de leerkrachten
Red het onderwijs, te beginnen met de leerkrachten Het Team Red het Onderwijs wil vanuit expertise en ervaring bijdragen aan de kwaliteit van het basis-

De leraar is… (a) geslaagd, (b) gezakt?
De leraar is… (a) geslaagd, (b) gezakt? Deze blog is in een iets andere vorm te vinden in het mei 2021 nummer van Didactief. Lesgeven

The Teaching and Learning of Design
The Teaching and Learning of Design PAUL A. KIRSCHNER & DON NORMAN[1] Originally published here on 21 January 2021 Design is a profession of applications:
Waarom bijles op school een groot verschil maakt
Waarom bijles op school een groot verschil maakt Tim Surma, Paul Kirschner en Daniel Muijs- Thomas More Hogeschool, België – ExpertiseCentrum Effectief Leren (ExCEL)Eerst gepubliceerd
Webinar: How Learning Happens
Webinar: How Learning Happens On Thursday 3 June 2021 at 16:30–18:00 (British Summer Time), 17:30-19:00 (Central European Summer Time), 10:30-12:00 (Eastern Daylight Savings Time), Carl and
Productie Produceert
Productie Produceert! In het decembernummer van Didactief besprak ik een artikel over zes verschillende vormen van generatief leren. Kort samengevat, generatief leren is meer dan
Tijd en plaats voor afstandsonderwijs in de leerplicht? Questionable at best
Interview van Goele Cornelissen van de Studiedienst COC met mij (ook hier te zien. Paul A. Kirschner is emeritus hoogleraar aan de Open Universiteit Nederland
There’s stronger brain activity after writing on paper than on a tablet or smartphone
There’s stronger brain activity after writing on paper than on a tablet or smartphone I’ve written a number of times about how reading from paper
Paper beats pixels on most picture books
Paper beats pixels on most picture books I’ve written a few blogs about the difference between reading from paper and reading digitally. In this one,
Productie Produceert!
Productie Produceert! In het decembernummer van Didactief besprak ik een artikel over zes verschillende vormen van generatief leren. Kort samengevat, generatief leren is meer dan
14 Principles of Multimedia Learning – eLearningExpert
Recently I came across this work from Koichi Sato at the University of Nebraska–Lincoln (his coordinates are at the bottom). I found it so clear
Covid19 en onderwijs – Het is erg genoeg: Morele paniek hebben wij echt niet nodig
Hoewel het waarschijnlijk niet echt politiek correct is op dit moment, toch wil ik iets kwijt. Maar niet voordat ik het volgende zeg: Ja, de
Doe het zelf bijscholing
Deze blog verscheen in ingekorte versie in het januari-/februarinummer van Didactief. Als ik een lezing aan docenten of bestuurders over Op de Schouders van Reuzen
Bringing More of a Classroom Feel to Distance Learning
Apparently wonders never cease. The website Edutopia from George Lucas is well-known for farfetched, absurd, and downright wrong and harmful articles about teaching and education,
Explicit teaching vs. constructivism: The misadventures of Bean Dad
Reblogged from the Thomas B. Fordham Institute. Some poor fool, thinking either that he was being funny OR that he was being really profound posted
Ed tech companies promise results, but their claims are often based on shoddy research
In the Netherlands, we have a saying which was once a TV commercial for a toilet bowl cleaner. It goes like this: We from WC-duck
Neon Elephant Award 2020 » Work-Learning Research
Dr. Will Thalheimer, President of Work-Learning Research, Inc., announces the winner of the 2020 Neon Elephant Award, given to Mirjam Neelen and Paul Kirschner for
Generatief Leren: Wat Werkt en Voor Wie?
Hier een uitgebreide versie van mijn column en blog in het decembernummer van Didactief. Logan Fiorella en Richard Mayer schreven een artikel (2016) over generatieve
Pupils can learn more effectively through stories than activities
You often hear that active ‘doing’ (pupil-centred) is better than ’telling’ (teacher-centred) and that this is even more important and more ’true’ when it comes
The relationship of bilingualism and cognitive advantage
Not unexpected, those who are bilingual experience a switching (one of the best known executive functions) advantage, but this was not the case for other
Organising Knowledge: Ausubel’s Advance organisers
Here’s a really clear and useful blog by David Rodger-Goodwin on David Ausubel’s Advance Organisers. The Situation – Expert teachers create and maintain, almost automatically,
Can You Only Diagnose What You Know? The Relation Between Teachers’ Self-Regulation of Learning Concepts and Their Assessment of Students’ Self-Regulation
You’ve often heard from me about the problem that I have with using both self-report as a measure when doing research as well as using
Are computer-supported literacy interventions effective for young children?
Computer-assisted learning (CAL) is gaining popularity due to its promise of cost-effectiveness, individualized approach, and enhanced engagement. However, recent research, published by Ludo Verhoeven and colleagues
How complot theories differ from complots?
This ‘long look’ (48 minutes) is a really nicely produced video by Kirby Ferguson about conspiracy theories in which he explains why they’re almost always
De Edupreneur Profiteert van Paniek
De Edupreneur Profiteert van Paniek Deze blog is een uitgebreide versie van mijn blog bij Didactief. Er zijn twee soorten paniek uitgebroken rond het onderwijs.
NWO: Serieus?
Ik las net een Tweet van een jong beloftevolle academicus wiens NWO Veni-voorstel afgewezen werd. Dit heeft mij doen beseffen deze stream-of-consciousness-blog te schrijven. Ik
Learning inequality during the COVID-19 pandemic
De resultaten van een onderzoek aan de Oxford University na het analyseren van toetsresultaten van leerlingen van circa 15 procent van de Nederlandse basisscholen laten
Does Classroom Use of Computers Cause Gains in Students’ Academic Achievement?
Robert (Bob) Slavin begins this way: A decade ago when a surge of interest in placing computers in classrooms was joined to available public and
Mag ik mijn geld terug? Onderwijs en Covid19
Ik werd afgelopen week door NOS op 3 geïnterviewd n.a.v. een petitie die aan de overheid ingediend werd over restitutie van het betalde collegegeld wegens
Distracted learning a big problem, golden opportunity for educators, students
Although experts say using electronic media while doing schoolwork negatively impacts learning, many students believe they’re immune to any ill effects because they’re good multitaskers,
Our Brain Is Better at Remembering Where to Find Brownies Than Cherry Tomatoes
Humans’ spatial recall makes mental notes about the location of high-calorie foods Yes, there is biologically primary and biologically secondary knowledge and learning. No, our
Our Brain Is Better at Remembering Where to Find Brownies Than Cherry Tomatoes
Humans’ spatial recall makes mental notes about the location of high-calorie foods In the newest Scientific American there’s a nice article about certain types of
Meta-Analysis or Muddle-Analysis?
Robert Slavin just published this blog about problems with meta-analyses. He writes: One of the best things about living in Baltimore is eating steamed hard
Dolly Grijpt vroeg in bij Leren Lezen
Deze blog is een verbreding en verdieping van mijn column en blog in het oktobernummer van Didactief. Wie kent haar niet? Islands in the Stream, Jolene,
Breaking News! Parachute use does not reduce death or major traumatic injury when jumping from aircraft
Researchers from Harvard Medical School, UCLA, University of Michigan showed in a randomized controlled experiment that the use of a parachute made no difference in
Registered Reports in the Journal of Computer Assisted Learning
By: Em. prof. dr. Paul. A. Kirschner, Editor-in-Chief, Open University of the Netherlands / Thomas More University of Applied Sciences, and Dr. Jeroen Janssen, Associate
Evidence informed pedagogy
Em. prof. dr. Paul A. Kirschnera, b & Tim Surma, MSca a ExpertiseCentrum voor Effectief Leren (ExCEL), Thomas More University of Applied Sciences, Mechelen, Belgium
Dat onze XXXen hetzelfde zijn betekent niet dat wij hetzelfde zijn
Ik zeg altijd dat onze cognitieve architectuur simpel is en dat dit geldt voor iedereen (bijzondere uitzonderingen daargelaten). Kort gezegd, wij hebben allen een sensorisch
Heavy electronic media use in late childhood linked to lower academic performance
A new article in PLOS ONE reports on an association between heavy television use and poorer reading performance in 8-11 year olds, as well as
Traditioneel is het Nieuwe Progressieve
Traditioneel is het Nieuwe Progressieve Deze blog is een verbreding en verdieping van mijn blog in het septembernummer van Didactief. Ik las net Robert Peal’s
Every cloud has a silver lining: Positive effects of Covid-19?
Every cloud has a silver lining: Positive effects of Covid-19? I read an article today in my local paper Dagblad De Limburger about a school
Elk nadeel heb z’n voordeel: Positieve effecten van Covid-19?
Elk nadeel heb z’n voordeel: Positieve effecten van Covid-19? Ik las vanochtend in Dagblad De Limburger het volgende over SVOPL-scholen in Parkstad, Limburg: “…’s morgens
De Kracht van Meta
De laatste weken heb ik een aantal meta-analyses en reviewstudies gelezen over zaken die gewoon, maar vooral nu in deze moeilijke tijden, bijzonder relevant zijn.
Spacing Effect; Intensive ‘Crash’ Courses and 6th Form Independent Study
Found on CogSciSci, a really interesting blog by Rob King (@Ironic_Bonding) on spaced and massed practice to teach learners how to drive, along with some
Attention in the classroom. My ‘best bets’ from the research
Reblog 2 Some research that Mike Hobbis found on how attention in the class can be distracted and what you can do about it as

Pay attention! Why I think it is important to study attention in school children
Reblog 1 – Mike Hobiss wrote this blog in 2017 because, in his opinion (and I agree), paying attention in school is important because: 1.
Why do my students find it so hard to apply their knowledge?
Rob concludes: Maybe we should just admit that far transfer isn’t likely to happen, and focus on helping students get the specific, contextual training they
De verborgen kost van lesonderbrekingen en wat er aan te doen?
Pedro wrote this for his Dutch readership, but it’s worth spreading to English speakers. He wrote: For Corona, one of my most read and shared
Covid-19 en Onderwijs: Een Natuurlijk Experiment
Wat is een natuurlijk experiment? Wikipedia definieert een natuurlijk experiment als een empirisch onderzoek waarbij individuen (of clusters van individuen) worden blootgesteld aan de experimentele

The relation between student motivation and reading performance
Among other things, the review examined the relationship between motivation and reading over time, including eight longitudinal studies. The results indicated positive, significant associations in
Treed Toetsangst Tegemoet
Toesting kan je goed gebruiken als leerstrategie, maar je moet opletten wanneer je daarop feedback / terugkoppeling geeft.
Achievement For All is bad for kids
Hier kunnen wij in NL een lesje van leren. Andrew Old schreef deze blog over een ‘onderwijsvernieuwing’ die heel veel beloofde maar, zoals in NL
Revisiting Predictions On Technology in Classrooms
Larry Cuban discusses making tech predictions. Mirjam Neelen and I discussed this earlier in our blog “Predicting tech trends in education is hard, especially in
Not all difficulties are desirable for learning
It was previously claimed that the font Sans Forgetica, a type font created by a multidisciplinary team of designers and behavioural scientists from RMIT University,
Verleidelijke Doventolk 🙂
Even een willekeurige gedachte; een random thought. Ik ben voorstander van het gebruik maken van een ‘doventolk’ (ook wel eens een gebarentolk genoemd) op de
Meaningfulness in Learning
Bear with me! Those who know me and my writings also know that I try to impress upon parents, teachers, school administrators, and even politicians

A review of reading and math interventions for struggling secondary students
School‐based interventions targeting students with, or at risk of, academic difficulties in Grades 7–12 have on average positive effect s on standardised tests in reading
Spreek Jij Python? Programmeren als Tweede Taal
Deze blog verschijnt in een iets kortere vorm in het meinummer van Didactief. Het doet er niet toe wat ik zelf vind van de vraag
How Learning Happens – Seminal Works in Educational Psychology and What they Mean in Practice: A review
Derek writes: How Learning Happens selects 28 key works of research in educational psychology from 1960 to 2013. Each work gets a chapter in which
Waarom mogen leraren hun kleinkinderen niet knuffelen?
Deze blog staat ook op de NRC-website als onderwijsblog. Hierin leg ik uit waarom ik meen dat er onrust is ontstaan onder leraren over het
researchEDHome Webinar: Tips for Emergency Remote Teaching
On Friday May 1, I gave a webinar / presentation for researchEDHome. In contrast with most other webinars he chose to keep the presentation short
