
Helaas (b)lijkt het te kloppen
Twee jaar geleden schreven Jaap Scheerens en ik een Zwartboek over de last van slechte ideeën voor het funderende onderwijs. Helaas lijken wij gelijk te krijgen.

Elk nadeel hep z’n voordeel
Het is maar één jaar op een heel leven. Gun de kinderen de rust die zo’n extra jaar hen kan brengen!

Hoeveel rode kaarten hebben wij nodig?
Hoewel de wetenschap enige vooruitgang heeft geboekt t.o.v. romantische filosofieën en ideologieën, toont deze brief die ik ontving aan dat er nog een lange weg te gaan is.

Verbetering basiskennis en -vaardigheden aankomende leraren
Het is langzamerhand duidelijk wat de basiskennis en -vaardigheden voor alle leerlingen behelzen maar wat zou je tot de basiskennis en -vaardigheden voor alle leraren moeten rekenen.

Mobieltjes in de Klas
Mijn standpunt (position paper) voor het rondetafelgesprek met leden van de Tweede kamer Commissie Onderwijs, d.d. 12 april 2023

Laat nieuwe leraren niet verzuipen!
De eerste jaren als docent zou je ‘make-or-break’ jaren kunnen noemen. Gooi ze in het diepe en is de kans groot dat zij verzuipen. Geef je ze de ondersteuning die ze nodig hebben en worden zij topzwemmers.

Het bereiken van 100% student aandacht: Waarom?
Op elk gegeven moment in een les zijn leerlingen of geëngageerd of ze zijn aan het verslappen. Als ze geëngageerd zijn, letten ze op, denken ze hard na en leren ze.

Boerenverstand denkt mee met OCW
De Onderwijscommissie Boerenverstand denkt graag mee met OCW over het versteken van de vak van leraar.

Leraren-in-Opleiding (LiO’s) mobiliseren als tutoren
Deans for Impact komt met een drietal beleidsoplossingen om het leren van leerlingen te versnellen en de pijplijnen van leraren te versterken

Update: Swedish professor apologizes for 20 years of educational ideology
The core of his piece in Dagens Nyheter: I apologize for what I have done to education over the past twenty years.

Wat doen plusklassen met het zelfbeeld van leerlingen?
Plusklassen hebben een positief effect hebben op het zelfbeeld van geselecteerde leerlingen.

De onderzoeksresultaten zijn wel eenduidig
Er is een overvloed aan empirisch onderzoek, waaronder ook goed gecontroleerde studies, waaruit het schadelijke effect van mobieltjes in de klas op leerprestaties duidelijk blijkt.

Kwaliteitskader voor lesmateriaal
Wetenschappers van het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL) van de Thomas More hogeschool hebben op vraag van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts het eerste kwaliteitskader ontwikkeld dat helpt bij het analyseren van lesmateriaal.

Ontdek zelf hoe je lesgeeft!
Vind je dat niet vreemd? We nemen ‘pasgeboren’ leraren, rechtstreeks uit hun bachelorsdiploma of een carrière in de industrie en we vragen hen, met weinig directe input van iemand met meer ervaring, om een les te plannen.

CvtE zakt voor examen wis- en natuurkunde
Een recent onderzoek van McKinsey & Company (Toetsen Getoetst) laat zien dat het dalende inhoudelijke niveau van de CE’s wiskunde en natuurkunde een meer dan plausibele verklaring voor deze paradoxale beweging is.

Smartphones in de klas, een heleboel onderzoek
Scholen die de toegang tot mobiele telefoons beperken, ervaren een verbetering van de leren en minder afleiding en rumoer in de klas.

Wanneer is één plus één drie?
Als je twee strategieën gebruikt waarvan je weet dat beiden werken, maakt de volgorde waarin je dat doet, dan iets uit?

Goed lezen is blijkbaar een kunst
Op 21 december jl. publiceerde het Centraal Planbureau (CPB) een rapport met de titel Een blik op de Nederlandse positie in internationale onderwijsrankings.

Leugens, verdomde leugens en statistieken
Statistiek, cijfers en onderwijs, het is een ongelukkige combinatie. De werkelijkheid is nu eenmaal weerbarstiger dan het cijfer. Maar media hebben getallen nodig voor een gesprek over problemen.

Is leerlinggericht onderwijs echt leerlinggericht?
Leerlinggericht leren (LGL) is een verzamelnaam voor onderwijsvormen die de focus in de klas/les (als er überhaupt klassen of lessen zijn) verschuift van de leraar naar de leerling. Maar is het echt leerlinggericht?

Meeting and Exceeding Student Expectations of Teachers
If a novice teacher (or veteran who transfer to another school) believes that students have blank slates when they meet each other for the first time, they are whistling the wrong tune.

…dan doe je al gek genoeg
Hedendaagse jongeren zijn de eerste generatie Nederlanders in de moderne geschiedenis die lager geletterd is dan de vorige.

A few simple questions after (or before the next) lesson
Colleague and friend Pedro De Bruyckere wrote a really elegant blog today on his Dutch language site X, Y or Einstein? I thought it was so elegant (concise, to the point) that I decided to translate it for those who don’t speak Dutch.

Er was er eens… De kracht van verhalen
Hoewel wij weten welke leerstrategieën goed tot leren leiden, passen veel leerlingen die gewoon niet toe.

De verbetering van de lerarenopleiding
(Inter)nationaal woedt er een debat over tegenvallende onderwijsprestaties en de maatregelen en beleid die nodig zijn om te komen tot verbetering.

Een kritisch commentaar op het 4de Tussenadvies
Op 29 juni verscheen een vierde Tussenadvies” van de Wetenschappelijke Curriculumcommissie. Het advies gaat in op wat zij noemen permanent “curriculumonderhoud”.
Aantekeningen maken: De ene aantekening is de andere niet
Verklaring van de wetenschappelijke adviescommissie van de Knowledge Matters-campagne
Meeting and Exceeding Student Expectations of Teachers: A Way to Achieve “Good” Teaching

How Teaching Happens (by Paul A. Kirschner, Carl Hendrick, and Jim Heal) –Summary

Effectgroottes en meta-analyses: Hoe interpreteer je “evidence” in evidence-based
Doorlopend Professionele Ontwikkeling: Goed Onderwijs (ook) voor Leraren
Poor fidelity may mean effective education strategies never see light of day
A disturbing trend in author reactions to article rejection
Nog Vijf Gebruikelijke maar Twijfelachtige Multimediaprincipes
Spaced Out: Spreiden lerenden hun studie? Als je dat doet, leer je beter
Pandemic learning loss is real. Schools must follow the science to make up for it
Interview with Nuno Crato: ‘Language and maths first, the rest comes later’

Progressief Achteruit: Zwartboek over de Last van Slechte Ideeën voor het Funderende Onderwijs


Flipping the Flipped Classroom: When Three Wrongs Made a Right

Retrieval practice works in the classroom (but we knew that already)
How do you repair something that’s broken? Do the same thing that broke it.
Embedded questions during a podcast improves knowledge acquisition and retention


The Science of Workplace Instruction: Learning and Development Applied to Work



