
Is leerlinggericht onderwijs echt leerlinggericht?
Leerlinggericht leren (LGL) is een verzamelnaam voor onderwijsvormen die de focus in de klas/les (als er überhaupt klassen of lessen zijn) verschuift van de leraar naar de leerling. Maar is het echt leerlinggericht?

Meeting and Exceeding Student Expectations of Teachers
If a novice teacher (or veteran who transfer to another school) believes that students have blank slates when they meet each other for the first time, they are whistling the wrong tune.

…dan doe je al gek genoeg
Hedendaagse jongeren zijn de eerste generatie Nederlanders in de moderne geschiedenis die lager geletterd is dan de vorige.

A few simple questions after (or before the next) lesson
Colleague and friend Pedro De Bruyckere wrote a really elegant blog today on his Dutch language site X, Y or Einstein? I thought it was so elegant (concise, to the point) that I decided to translate it for those who don’t speak Dutch.

Er was er eens… De kracht van verhalen
Hoewel wij weten welke leerstrategieën goed tot leren leiden, passen veel leerlingen die gewoon niet toe.

De verbetering van de lerarenopleiding
(Inter)nationaal woedt er een debat over tegenvallende onderwijsprestaties en de maatregelen en beleid die nodig zijn om te komen tot verbetering.

Een kritisch commentaar op het 4de Tussenadvies
Op 29 juni verscheen een vierde Tussenadvies” van de Wetenschappelijke Curriculumcommissie. Het advies gaat in op wat zij noemen permanent “curriculumonderhoud”.
Aantekeningen maken: De ene aantekening is de andere niet
Verklaring van de wetenschappelijke adviescommissie van de Knowledge Matters-campagne
Meeting and Exceeding Student Expectations of Teachers: A Way to Achieve “Good” Teaching

How Teaching Happens (by Paul A. Kirschner, Carl Hendrick, and Jim Heal) –Summary

Effectgroottes en meta-analyses: Hoe interpreteer je “evidence” in evidence-based
Doorlopend Professionele Ontwikkeling: Goed Onderwijs (ook) voor Leraren
Poor fidelity may mean effective education strategies never see light of day
A disturbing trend in author reactions to article rejection
Nog Vijf Gebruikelijke maar Twijfelachtige Multimediaprincipes
Spaced Out: Spreiden lerenden hun studie? Als je dat doet, leer je beter
Pandemic learning loss is real. Schools must follow the science to make up for it
Interview with Nuno Crato: ‘Language and maths first, the rest comes later’

Progressief Achteruit: Zwartboek over de Last van Slechte Ideeën voor het Funderende Onderwijs


Flipping the Flipped Classroom: When Three Wrongs Made a Right

Retrieval practice works in the classroom (but we knew that already)
How do you repair something that’s broken? Do the same thing that broke it.
Embedded questions during a podcast improves knowledge acquisition and retention


The Science of Workplace Instruction: Learning and Development Applied to Work



