kirschner-ED

Stilte AUB

Stilte AUB Deze blog is ook verschenen in een kortere versie in het oktobernummer van Didactief. Kantoortuinen zijn lawaaierig. Werknemers klagen over concentratieproblemen en een

Read More »

De Macht der Gewoonten

De Macht der Gewoonten Deze blog is in verkorte vorm ook te vinden op Didactief We hebben allemaal gewoonten. Sommige zijn goed en helpen terwijl

Read More »

researchED 2022 London

researchED 2022 London Saturday, September 3 2022 was a day that 1500 teachers and researchers, hungry for good teaching, learning, and education converged on Parliament

Read More »

Wiskunde zomerschool

Wiskunde Zomerschool The Johns Hopkins School of Education’s Center for Research and Reform in Education publiceert twee keer per maand een Best Evidence in Brief.

Read More »

Te Veel Tinten Onzin

Te Veel Tinten Onzin Nederlands stikt van gezegden en spreekwoorden. Voor bijna alles wat je kan bedenken is er minstens één, zoals een gezegde waarvan

Read More »

De lat moet hoog

De lat moet hoog Er is een onmiskenbare tendens – niet alleen in Nederland maar in veel andere landen – de lat in het onderwijs

Read More »

Now that’s tailored education

Now that’s tailored education René Peters & Anna M.T. Bosman This originally appeared in the journal Orthodedagogiek: Onderwijs en Praktijk as Da’s pas passend onderwijs.

Read More »

Miep Miep Zoef!

Miep Miep Zoef! Deze blog is in verkorte versie ook te lezen op Didactief Mensen die mij kennen weten dat ik van drie-eenheden houd (neen,

Read More »

Interleaving Really Works

Interleaving Really Works We’ve known for quite a while that certain approaches to study, though seemingly more difficult (they’re not) and also thought of by

Read More »

Dit is echt geflipt!

Dit is echt geflipt! Deze blog staat ook in een andere vorm in het november 2021 nummer van Didactief. Woord vooraf:Uit een Twitterreactie is het

Read More »

Van Kennisarm naar Kennisrijk

Van Kennisarm naar Kennisrijk Wij doen en van alles om de ‘kenniskloof’ tussen groepen leerlingen te dichten. Maar vaak doen wij het verkeerde. Dat wil

Read More »

Leerdoelen: Goooooal!

Leerdoelen: Goooooal! In deze oranjetijden van het EK 2021 een toepasselijk driedelig onderzoek over raak schieten met (leer)doelen. We zijn het gewend leerdoelen te gebruiken.

Read More »

Anti-kennissers

Anti-kennissers Vandaag, 28 april 2021, las ik een stuk in De Limburger van Wierd Duk (!) over anti-vaxxers (Experts bezorgd: halen we de 70 procent

Read More »

Webinar: How Learning Happens

Webinar: How Learning Happens On Thursday 3 June 2021 at 16:30–18:00 (British Summer Time), 17:30-19:00 (Central European Summer Time), 10:30-12:00 (Eastern Daylight Savings Time), Carl and

Read More »

Productie Produceert

Productie Produceert! In het decembernummer van Didactief besprak ik een artikel over zes verschillende vormen van generatief leren. Kort samengevat, generatief leren is meer dan

Read More »

Productie Produceert!

Productie Produceert! In het decembernummer van Didactief besprak ik een artikel over zes verschillende vormen van generatief leren. Kort samengevat, generatief leren is meer dan

Read More »

Doe het zelf bijscholing

Deze blog verscheen in ingekorte versie in het januari-/februarinummer van Didactief. Als ik een lezing aan docenten of bestuurders over Op de Schouders van Reuzen

Read More »

NWO: Serieus?

Ik las net een Tweet van een jong beloftevolle academicus wiens NWO Veni-voorstel afgewezen werd. Dit heeft mij doen beseffen deze stream-of-consciousness-blog te schrijven. Ik

Read More »

Evidence informed pedagogy

Em. prof. dr. Paul A. Kirschnera, b & Tim Surma, MSca a ExpertiseCentrum voor Effectief Leren (ExCEL), Thomas More University of Applied Sciences, Mechelen, Belgium

Read More »

De Kracht van Meta

De laatste weken heb ik een aantal meta-analyses en reviewstudies gelezen over zaken die gewoon, maar vooral nu in deze moeilijke tijden, bijzonder relevant zijn.

Read More »
%d bloggers liken dit: