Chinese scores dalen!
Chinese kinderen uit groep 5 lopen achter op Nederlandse middelbare scholieren (The Onion)\*

Deze tekst verscheen in het Engels op de blog van Larry Cuban op 5 mei 2025
BRUSSELS, BE—Volgens een alarmerend nieuw rapport dat woensdag werd gepubliceerd door de International Association for the Evaluation of Educational Achievement, lopen 8 en 9 jarige Chinese leerlingen uit groep 5 achter op Nederlandse middelbare scholieren wat betreft wiskunde en natuurwetenschappen.
Het onderzoek, gebaseerd op toetsresultaten van duizenden leerlingen uit 63 deelnemende landen, bevestigde dat Nederlandse scholieren in de leeftijd van 14 tot 18 jaar inmiddels daadwerkelijk iets beter presteren in wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden dan hun Chinese leeftijdsgenoten van 8 jaar oud.
“Dit is absoluut een wake-up call voor China,” zei Dr. Michael Fornato, senior onderzoeker bij het IEA en medeauteur van het rapport. “De toetsresultaten laten helaas zien dat de onderwijsstandaarden in China zo ver zijn gedaald dat jonge kinderen moeite hebben om zelfs op het gemiddelde niveau van Nederlandse middelbare scholieren te scoren.”
“Simpel gezegd, hoe kunnen we verwachten dat deze leerlingen uit groep 5 straks succesvol zijn op de mondiale arbeidsmarkt als ze slechts het equivalent krijgen van het onderwijsniveau van een Nederlandse middelbare school?” voegde Fornato toe.
Fornato benadrukte dat, hoewel het gat nog niet enorm groot is, het wel groter is geworden in de afgelopen twee jaar. Nederlandse middelbare scholieren scoorden onlangs verrassend hoger dan de meeste Chinese kinderen van 8 en 9 jaar in algebra, biologie en scheikunde.
“Decennialang scoorden jonge kinderen in China nog gewoon op het niveau van Nederlandse middelbare scholieren, dus deze recente prestatieverslechtering is zeer zorgwekkend,” zei Fornato. Hij wees erop dat de meerderheid van de Chinese leerlingen uit groep 5 inmiddels al een volledig jaar achterloopt op de gemiddelde Nederlandse zesdeklassers op de middelbare school wat betreft hun kennis van calculus. “Tijdens het scheikundegedeelte van het examen bleek bijvoorbeeld dat Chinese kinderen enigszins tekortschoten in vergelijking met Nederlandse tieners wat betreft kennis van het periodiek systeem, moleculaire structuren en fundamentele principes van de atoomtheorie.”
“En zelfs wanneer ze hetzelfde niveau bereikten in wiskunde, hadden Chinese basisschoolleerlingen vaak 10 tot 15 minuten langer nodig voor eenvoudige taken zoals het ontbinden van polynomen of het berekenen van de afgeleide van een continue functie,” voegde Fornato eraan toe. “Dat is gewoon niet normaal.”
Naast de teleurstellende scores van Chinese basisschoolleerlingen, scoorden ook 10-jarigen uit Duitsland, Zuid-Korea, Japan, Zwitserland en Nieuw-Guinea gemiddeld drie procentpunten lager dan Nederlandse eindexamenleerlingen in natuurkunde. Onderwijsfunctionarissen uit die landen hebben hun diepe bezorgdheid geuit over de toenemende middelmatigheid van hun basisscholen.
Vanwege deze alarmerende bevindingen klinkt er vanuit China een sterke roep om hervormingen van het onderwijs, waaronder strengere eisen voor leraren, betere lesmaterialen en langere schooldagen.
“Onze leerlingen uit groep 5 kunnen zich absoluut niet veroorloven om achter te lopen op Nederlandse middelbare scholieren als ze in de toekomst succesvol willen zijn,” luidde een officiële verklaring van de Chinese minister van Onderwijs, Min Guiren. “De huidige scores zijn onacceptabel en we moeten dit onmiddellijk omkeren. Als er een Nederlandse 17-jarige is die academisch iets kan wat een Chinese 8-jarige niet kan, is dat een zeer groot probleem.”
“Als we op deze manier doorgaan, hoe verwachten we dan dat onze Chinese 13-jarigen klaar zullen zijn voor Nederlandse universiteiten?” vervolgde Min.
—
\*Voor lezers die aan het einde van dit artikel zijn gekomen en nog niet hebben begrepen dat The Onion (vergelijkbaar met De Speld) gespecialiseerd is in satire.
Dit delen:
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Mastodon (Wordt in een nieuw venster geopend) Mastodon