kirschner-ED

Certificeringstoetsen

Woord vooraf: In de VS zijn er sinds mensenheugenis nationale of regionale (staten) toetsen om je beroep als arts of advocaat uit te mogen voeren. Deze objectieve en gestandaardiseerde toetsen maken het mogelijk om ‘zeker’ te zijn dat een arts of advocaat, onafhankelijk of die van Harvard Law, Stanford Medical, of Northeast Louisiana State University komt gekwalificeerd is.

Struinend door het web kwam ik de Praxis Test voor certificering van leraren van de Educational Testing Service tegen en vroeg mij af waarom zoiets in Nederland niet ingevoerd is/wordt.

De Praxis-tests zijn gestandaardiseerde toetsen die vooral gebruikt worden als onderdeel van het certificeringsproces voor toekomstige leraren. Deze toetsen helpen onderwijsinstanties, universiteiten en certificeringsorganisaties om te beoordelen of aanstaande leraren over de kennis en vaardigheden beschikken die nodig zijn om effectief les te geven.

Er zijn drie verschillende Praxis-testen:

  • Kern academische vaardigheden voor lesgevenden: Praxis Core Academic Skills for Educators (Praxis Core).
    Deze test beoordeelt basisvaardigheden in lezen, schrijven en wiskunde. De Praxis Core wordt vaak gebruikt als een toelatingseis voor lerarenopleidingen. Het veld (leerkrachten en wetenschappers) stelde vast dat deze vaardigheden, ongeacht de inhoud of het leerjaar, van vitaal belang zijn voor alle toekomstige leraren.
  • Vakkennis en -vaardigheden: Praxis Subject Assessment.
    Deze toetsen evalueren kennis en vaardigheden in specifieke vakgebieden, zoals wiskunde, natuurwetenschappen, Engels, geschiedenis, enzovoort. Dit is bedoeld om te meten of een aanstaande/beginnende leraar (vo en vo) voldoende expertise heeft in het vak waarin zij of hij les wil geven. Hiervoor zijn er meer dan 90 verschillende tests voor specifieke vakken, variërend van aardrijkskunde tot wereldtalen.
  • Vakdidactiek: Praxis Content Knowledge for Teaching (CKT).
    Deze toetsen zijn gericht op meer praktische en pedagogische kennis die nodig is om les te geven in specifieke disciplines, vooral in het basisonderwijs.

Let wel: Veel staten en scholen in de VS eisen het behalen van een Praxis-test als onderdeel van het proces om leraren te certificeren te verkrijgen, net als bij advocaten en artsen.

Het onderwijs vormt de ruggengraat van onze samenleving, en de kwaliteit van het onderwijs hangt grotendeels af van de bekwaamheid van leraren. Zulke toetsen kunnen hierin een onmisbare rol spelen voor:

Waarborging van minimale standaarden: Gestandaardiseerde toetsen kunnen ervoor zorgen dat alle kandidaten voldoen aan een uniforme, minimale standaard. Dit voorkomt dat mensen zonder voldoende kennis of vaardigheden het klaslokaal betreden. Door een objectieve maatstaf te hanteren, wordt ervoor gezorgd dat elke leerling een leraar heeft die aan dezelfde basisvereisten voldoet ongeacht de lerarenopleiding waar de leraar is opgeleid.

Transparantie en vertrouwen in het onderwijs: Ouders en de samenleving als geheel moeten kunnen vertrouwen op de kwalificaties van leraren. Een valide en betrouwbare gestandaardiseerde toets biedt transparantie: het toont aan dat een leraar een bepaalde drempel van bekwaamheid heeft bereikt. Zeker in Nederland waar er 384 leerroutes naar de leraarschap zijn! Dit vertrouwen is essentieel, vooral in een tijd waarin het onderwijs onder een vergrootglas ligt en leraren worden geconfronteerd met steeds hogere verwachtingen.

Stimulans voor voortdurende professionalisering: Door het instellen van een dergelijke toets wordt duidelijk dat leraar worden een serieuze verantwoordelijkheid is die voorbereiding en toewijding vereist. Dit zou toekomstige leraren kunnen motiveren om hun vakgebied grondig te beheersen en zich professioneel verder te ontwikkelen. Bovendien biedt de toets waardevolle feedback over zwakke punten, zodat kandidaten gericht kunnen werken aan verbetering.

Vergroting van de professionele status van het leraarschap: Net zoals artsen en advocaten strenge toetsen moeten afleggen om hun beroep te mogen uitoefenen, geeft een toets als de Praxis-test een signaal af dat het leraarschap een beroep van groot maatschappelijk belang is dat een hoge mate van professionaliteit vereist.

Conclusie
Hoewel gestandaardiseerde toetsen soms kritiek krijgen, is het duidelijk dat ze een cruciale rol kunnen spelen in het waarborgen van de kwaliteit en het vertrouwen in het onderwijs. De Praxis-test in de VS helpt om uniforme standaarden te handhaven, objectiviteit in selectie te waarborgen en het beroep van leraar de professionaliteit te geven die het verdient. Als we willen dat onze scholen plekken van excellentie blijven, moeten we ervoor zorgen dat de leraren die daarin werken de hoogste standaarden halen. Zo’n toets is een investering in de toekomst van onze kinderen en daarmee in de samenleving als geheel.

Nawoord
Een toets zoals de Praxis Test kan in Nederland op verschillende manieren worden ingezet: als toelatingseis, als afstudeertoets, tijdens stages, voor zij-instromers en voor de voortdurende professionele ontwikkeling van zittende leraren. Het invoeren van zo’n systeem zou bijdragen aan de professionalisering van het leraarschap, de transparantie vergroten en de kwaliteit van het onderwijs waarborgen. Uiteindelijk is het een investering in beter onderwijs en een sterkere samenleving.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp