kirschner-ED

VOLGENDE STAPPEN: Rapport Quality Initial Teacher Education

Vertaald uit het Engels door ChatGPT 4o

Onlangs publiceerde de Australische overheid het eindrapport van de “Quality Initial Teacher Education Review” gepubliceerd: “Next Steps: Report of the Quality Initial Teacher Education Review”. Dit rapport is meer dan de moeite waard om te lezen. Het doel van het rapport is aanbevelingen te doen om het lerarentekort aan te pakken, zodat meer geschikte mensen ervoor kiezen leraar te worden, leraren beter voorbereid zijn op de vaardigheden die het meeste verschil maken voor het leren van leerlingen, en zij beter ondersteund worden wanneer ze het klaslokaal betreden.

Hieronder volgen de aanbevelingen zoals gepresenteerd in de samenvatting.

Iedereen met wie de Expertgroep sprak, riep op tot het verhogen van de status van het leraarschap. De Expertgroep is het daarmee eens en beveelt een nationale wervingscampagne aan. Deze campagne moet ervaren leraren in de schijnwerpers zetten, de positieve kanten van het leraarschap benadrukken en negatieve mythes ontkrachten. De Expertgroep hoopt dat leraren vaker geëerd worden, bijvoorbeeld door onderscheidingen binnen de “Order of Australia”, voor hun ongeëvenaarde bijdrage aan het leren van kinderen (Aanbeveling 1).

De beste bewijzen moeten worden gebruikt om kandidaten te selecteren voor lerarenopleidingen (ITE) die het meest waarschijnlijk succesvol zullen zijn in het bevorderen van het leren van hun leerlingen. Onderzoek toont aan dat eerdere academische prestaties een sterke indicator zijn voor succes. Daarnaast zijn er beproefde instrumenten die academische capaciteiten en persoonlijke eigenschappen meten. Strenge selectie werd al aanbevolen door de “TEMAG Review” en blijft een topprioriteit.

De Expertgroep was verheugd om via aanvullend onderzoek te ontdekken dat, met de juiste stimulansen, meer excellente schoolverlaters en midden-loopbaan professionals overwegen om leraar te worden. De Expertgroep beveelt aan om deze groepen, evenals mensen in regionale en afgelegen gebieden, mensen met een Cultureel en Linguïstisch Diverse achtergrond en Aboriginals en Torres Strait Islanders, te stimuleren om leraar te worden (Aanbeveling 2).

De Expertgroep kreeg duidelijk te horen dat een belangrijk obstakel voor gekwalificeerde midden-loopbaan professionals om leraar te worden, het verlies aan inkomen tijdens de studie is. Daarom beveelt de Expertgroep financiering aan voor werkgebaseerde leertrajecten en dringende hervormingen in de erkenning van eerder verworven kwalificaties. Voor zeer gekwalificeerde kandidaten met sterke vakkennis zou een “Graduate Diploma” voldoende voorbereiding kunnen zijn om les te geven in het voortgezet onderwijs (Aanbeveling 5).

De Expertgroep beveelt aan een fonds op te richten ter ondersteuning van innovatieve werkgebaseerde trajecten (Aanbeveling 6).

Leraren moeten zich kunnen concentreren op lesgeven. Het beroep wordt aantrekkelijker voor nieuwe kandidaten als administratieve lasten worden verminderd. De Expertgroep beveelt daarom een audit aan om deze lasten in kaart te brengen (Aanbeveling 3).

De Expertgroep was teleurgesteld over het beperkte aantal middelen dat beschikbaar is om het leraarschap als carrière te promoten. Zij bevelen aan om deze lacune te vullen (Aanbeveling 4).

Ouders en verzorgers zijn sleutelfiguren in de samenwerking met leraren voor het leren van kinderen. De Expertgroep beveelt meer middelen aan om ouders en verzorgers inzicht te geven in wat best practices in het onderwijs zijn (Aanbeveling 9).

De Expertgroep beveelt met klem aan dat de Australische regering een “Centre for Excellence in Initial Teacher Education” opricht. Dit centrum zou een model zijn voor evidence-based lerarenopleidingen en onderzoek doen naar welke elementen in selectie, voorbereiding en ondersteuning van leraren de grootste impact hebben op het leren van leerlingen (Aanbeveling 14).

Veel leraren gaven aan dat zij zich onvoldoende voorbereid voelden door hun opleiding op praktische aspecten van het leraarschap, zoals fonemisch bewustzijn en fonetiek bij het leren lezen, klassenmanagement, cultureel responsief lesgeven, het ondersteunen van diverse leerlingen en leerlingen met een handicap, samenwerking met ouders en verzorgers en werken in regionale omgevingen.

Een manier om ervoor te zorgen dat studenten van lerarenopleidingen klaslokaalgereed zijn, is de verbinding tussen praktijk en theorie te versterken. Als ho-instellingen recente praktijkervaring van docenten in lerarenopleidingen prioriteren, kan worden gegarandeerd dat deze programma’s worden geleid door de meest actuele onderwijspraktijken. De Expertgroep beveelt daarom aan dat ho-instellingen openbaar maken welk percentage van hun staf recente leservaring heeft (Aanbeveling 13).

De accreditatiestandaarden voor lerarenopleidingen moeten specifieker worden, vergelijkbaar met het Britse “Initial Teacher Training (ITT): Core Content Framework”, zodat studenten beter begrijpen wat er van hen wordt gevraagd (Aanbeveling 7).

De Expertgroep steunt de “Teaching Performance Assessment (TPA)”, een belangrijke hervorming uit de “TEMAG Review”. De Expertgroep beveelt aan om de TPA’s te versterken door een bestuursorgaan op te richten dat verantwoordelijk is voor de goedkeuring, normering en vergelijkbaarheid van TPA’s. Ho-instellingen zouden slechts drie pogingen mogen doen om een TPA te behalen. De twee meest gebruikte TPA’s moeten worden gefinancierd om hun inspanningen te ondersteunen (Aanbeveling 10).

Leraren in opleiding moeten in hun eerste studiejaar schoolervaring opdoen en er zouden korte cursussen moeten zijn waarmee zij het leraarschap kunnen verkennen voordat zij zich volledig aan een opleiding verbinden (Aanbeveling 11).

Omdat het leraarschap een nationale prioriteit is, beveelt de Expertgroep aan om de kwaliteit van lerarenopleidingen te koppelen aan de financiering ervan. De Expertgroep stelt voor om prestatiemaatstaven voor lerarenopleidingen te ontwikkelen en transparantie te waarborgen.

Hoewel elk land anders is, ben ik van mening dat de aanbevelingen uit dit rapport in grote lijnen toepasbaar zijn in de meeste landen. Ik hoop dat het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in Nederland dit rapport ter harte neemt en hier conclusies uit trekt. Het is nog niet te laat, maar het begint wel te dringen!

Rapport als Word document hier

Rapport als PDF hier

One pager als Word document hier

One pager als PDF hier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp