Analogieën voor Leren
Vertaald en reblogged van The Effortful Educator (Blake Harvard)
https://theeffortfuleducator.com/2024/11/10/analogies-for-learning/
Meer dan een eeuw aan onderzoek en praktische ervaring van leraren in de klas wijst op de positieve effecten van retrieval practice (actief ophalen van kennis; zelftoetsen) op het leren en onthouden van informatie. Wanneer leerlingen zich flink inspannen om materiaal te herkennen of te herinneren, leidt dit vaak tot een beter begrip en een verbeterd vermogen om de inhoud te gebruiken. Maar het kan soms moeilijk zijn om leerlingen te motiveren om te investeren in de meer cognitief veeleisende inspanningen van retrieval practice, in plaats van de meer populaire, maar minder effectieve, methoden zoals het herlezen en/of markeren van aantekeningen. Ik begrijp wel waarom leerlingen voor deze methoden kiezen; ze zijn makkelijker uit te voeren en vaak prettiger voor hen…er is geen risico om iets fout te doen. En wij als mensen vinden het niet fijn om fouten te maken. Maar, zoals men zegt: geen risico à geen beloning (no riskàno reward). [Ik, Paul, zou eerder zeggen: No pain, no gain.
Om mijn leerlingen te motiveren om te investeren in de meer cognitief uitdagende, maar meer lonende strategie van retrieval practice, ben ik begonnen om aansluiting te zoeken bij hun hobby’s en de inzet die ze daarin tonen. Om het kort te houden, zal ik hieronder een analogie gebruiken met een leerling die een muziekinstrument bespeelt. Maar dit kan net zo goed van toepassing zijn op een leerling die een bepaalde sport beoefent, danst, acteert, kunst maakt…of elke andere activiteit waarin onze leerlingen zich willen ontwikkelen.
Het gesprek verloopt meestal ongeveer als volgt:
“Als je binnenkort een optreden hebt waarbij je je instrument voor een jury of publiek speelt en je net je bladmuziek hebt ontvangen, wat ga je dan doen? Ga je jezelf gewoon voorbereiden door de avond voor het optreden een uurtje naar de bladmuziek te kijken? Ga je het gewoon herlezen en misschien wat notities maken en denken dat je voorbereid bent? Nee. Je gaat de muziek keer op keer oefenen, verspreid over meerdere dagen of weken. Wanneer je oefent, zul je sommige noten goed spelen. Je zult ook een paar verkeerde noten spelen. Daarna ga je de delen van de muziek die je fout hebt gespeeld herhalen…waarschijnlijk net zo lang totdat je het niet meer fout kunt spelen…misschien zelfs tot het punt waarop het automatisch gaat.”
“Als dat is wat je zou doen om vol vertrouwen naar een muzikaal optreden toe te werken, waarom zou je dan iets anders doen om je voor te bereiden op een cognitieve prestatie, zoals een quiz of toets? Net zoals je de bladmuziek niet alleen maar zou lezen zonder er echt iets mee te doen, moet je je aantekeningen niet alleen maar herlezen zonder de informatie op een betekenisvolle manier te gebruiken en te denken dat je het dan kent. Het ophalen van inhoud om je voor te bereiden op een toets is hetzelfde als het spelen van de muziek om je voor te bereiden op een optreden. En net zoals je niet pas de avond voor het muzikale optreden zou beginnen met oefenen, moet je ook niet wachten tot het laatste moment om de stof in te studeren. Plan vooruit en spreid je oefenmomenten met de informatie die je moet onthouden.”
“Ik weet dat het een stuk makkelijker is om je aantekeningen gewoon te herlezen, en het is niet leuk om erachter te komen dat je iets niet weet wat je zou moeten weten voor de les, maar je komt er liever tijdens het oefenen achter dat je iets niet weet of kan dan tijdens de toets of het optreden…dan is het te laat. Anders gezegd, je gaat ontdekken dat er iets is wat je niet weet…dat gaat gebeuren…maar heb je liever dat dit gebeurt tijdens het oefenen wanneer je je fouten nog kunt verbeteren, of tijdens de toets wanneer er geen weg terug is?”
Ik heb gemerkt dat het maken van een analogie met een hobby waar leerlingen echt om geven hen helpt om het belang van goed studeren beter te begrijpen en hen motiveert om moeite te doen. Gesprekken zoals deze, die duidelijk maken waarom leerlingen effectiever en efficiënter zouden moeten studeren, zouden overal in de klas gevoerd moeten worden.