kirschner-ED

De prestatievoordelen van een extra uur school per week

Terwijl scholen in Nederland de schoolweek willen inkorten, een rapport uit Engeland toont de positieve effecten van het verlengen daarvan met maar 1 uur per week!

Een nieuw rapport, gepubliceerd door het Education Policy Institute en gefinancierd door de Law Family Educational Trust, toont een bescheiden positieve correlatie tussen de tijd die leerlingen elke week op school doorbrengen en hun academische prestaties.

Dit onderzoek maakt gebruik van een nieuwe gegevensverzameling van het Ministerie van Onderwijs van scholen over de lengte van hun schoolweken. Door deze gegevens te koppelen aan andere gegevens in de National Pupil Database (NPD), wordt voor het eerst in Engeland de relatie tussen de tijd op school en de prestaties aan het einde van de basisschool en de middelbare school onderzocht.

Het toont een bescheiden positieve samenhang (correlatie) aan, consistent met bestaande internationale bewijzen.

Het rapport concludeert dat:

  • Extra tijd op school wordt geassocieerd met een klein, maar positief effect op de algemene prestaties aan het einde van zowel de basisschool als de middelbare school.
  • De omvang van de correlatie op de middelbare school bleek iets kleiner te zijn in vergelijking met de basisschool. Een extra uur per week op de middelbare school is geassocieerd met een verbetering van 0,17 punt.
  • De samenhang met de resultaten van Engels/lezen is iets groter dan voor wiskunde: De verschillen zijn klein – een extra uur per week op de basisschool is geassocieerd met verbeteringen in de Key Stage 2-scores van 0,053 en 0,066 voor respectievelijk wiskunde en lezen.
  • Op de middelbare school is een extra uur aanzienlijk meer geassocieerd met betere prestaties in taalvakken: Een extra uur per week op de middelbare school is geassocieerd met een verbetering van 0,063 cijfer in taal-GCSE’s, veel groter dan de geschatte verbetering van 0,018 in Engels, 0,014 in wiskunde, 0,016 in natuurwetenschappen en 0,017 in geesteswetenschappen GCSE’s.

Het rapport benadrukt dat, hoewel meer tijd op school geassocieerd wordt met kleine verbeteringen in academische prestaties, er verder moet worden overwogen welke activiteiten plaatsvinden tijdens de extra tijd en of de extra kosten van het verlengen van de schooltijd beter kunnen worden besteed aan interventies waarvan bekend is dat ze de prestaties verbeteren.

U kunt het volledige rapport hier downloaden en lezen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp