kirschner-ED

Mobieltjes zijn niet een “symptoom van afhaken”, ze zijn de oorzaak daarvan

Dr. Carl Hendrick, Professor of Evidence-Informed Learning and Teaching, Academica University of Applied Sciences

DALL-E2 – Mobile phone exploding in the style of Edvard Munch

Een van de schadelijkste dingen die ik in mijn eerste jaren als leerkracht te horen kreeg, was dat als kinderen zich tijdens een les misdroegen, het de schuld van de leerkracht was, omdat hij of zij de les niet zo had gepland dat de leerlingen er goed bij betrokken waren. Het advies dat ik in die tijd (2006) als worstelende nieuwe leerkracht kreeg, was niet om duidelijke verwachtingen voor de klas te schetsen, maar om de lat voor mij zelf hoger te leggen en de lessen ‘relevanter’ te maken voor de leerlingen. Meer specifiek kreeg ik het advies om de songteksten van Eminem te gebruiken om Hamlet te onderwijzen, omdat de taal van Shakespeare onmogelijk de gekleurde leerlingen kon aanspreken in de binnenstadschool waar ik toen werkte.

Deze week zag ik deze troop weer opduiken, maar deze keer met de toevoeging van het gebruik van mobiele telefoons en de lachwekkende bewering dat telefoons niet de oorzaak zijn van het afhaken van leerlingen, maar dat ze eerder een symptoom daarvan waren.

De implicatie hiervan is dat als een leerling zijn of haar telefoon gebruikt tijdens een les, het de schuld van de leraar is omdat de leerling zich verveelt tijdens de saaie les van de leerkracht. Dit verderfelijke idee is schadelijk op twee fronten: Ten eerste is het een enorme ondermijning van de mate waarin leerkrachten hun werk kunnen doen door de schuld voor wangedrag volledig op hun schouders te leggen en niet op die van de leerlingen. Ten tweede betuttelt het elke leerling in de klas door te suggereren dat ze onmogelijk iets kunnen leren tenzij ze daartoe worden overgehaald (je moet ze paaien!).

Er is nu duidelijk bewijs dat telefoons niet alleen schadelijk zijn voor het leren, maar dat ze ook een rampzalig effect hebben op de geestelijke gezondheid en het welzijn van tieners. Desondanks zijn er stemmen in het onderwijs die het gebruik van telefoons in het klaslokaal aanmoedigen:

Dit is in het beste geval naïef en in het slechtste geval plichtsverzuim. Telefoons zijn aantoonbaar de meest schadelijke factor voor het leren in het hedendaagse klaslokaal en horen daar gewoon niet thuis. De chaosmachine in de broekzak van elke leerling is een thermobarisch afleidingswapen dat wordt gevoed door miljardenalgoritmen, allemaal zorgvuldig gekalibreerd om de aandacht te stelen van jonge geesten in ontwikkeling.

Mobiele telefoons zijn geen symptoom van afhaken, ze zijn de directe oorzaak daarvan.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp