Het bereiken van 100% student aandacht: Waarom?
Hier een vertaling (met behulp van Deepl.com) van een blog van Pritesh Raichura
Achieving 100% Student Attention: Why?”
Op elk gegeven moment in een les zijn leerlingen of geëngageerd of ze zijn aan het verslappen. Als ze geëngageerd zijn, letten ze op, denken ze hard na en leren ze. Als ze dagdromen, niet aan hun taak werken of onoplettend zijn, leren ze niet. Onze taak als leraar is ervoor te zorgen dat 100% van de leerlingen 100% van de tijd geëngageerd zijn. Waarom?
Ultieme reden: Hoge verwachtingen
Een paar weken geleden hoorde ik in de trein een leraar in opleiding zijn vriend vertellen over een recente lesobservatie. Twee van zijn leerlingen in de klas waren klaar met de gestelde zelfstandige taak. Toen begonnen ze stilletjes met elkaar te praten over hun weekendplannen. De leraar was geërgerd dat de observator had gezegd dat hij de leerlingen iets productievers had moeten laten doen. “Dat is totaal onredelijk. Als volwassenen kletsen we vaak tussen het werk door. We weten dat we het werk uiteindelijk af moeten krijgen – en dat doen we ook. Als we onze lesplanning nu niet afmaken, dan doen we dat als we thuiskomen. Zo is het leven nu eenmaal. De leerlingen die niet klaar waren, hadden gewoon meer huiswerk. Die twee waren klaar – ik ging ze niet tegenhouden om een praatje te maken!”
Ik vond dit gesprek fascinerend omdat de leraar precies hetzelfde dacht als ik toen ik voor het eerst les ging geven.
Nu zou ik zeggen dat het absoluut noodzakelijk is dat leerlingen elke seconde van de les met hun hersenen bezig zijn: iets anders is een verspilde leermogelijkheid. Voor leerlingen met een achterstand, zoals die met een leesleeftijd die lager is dan hun chronologische leeftijd of die veel school hebben gemist door Covid, voel ik echt de noodzaak om de verloren tijd in te halen en extra hard te werken om de achterstand in te halen. Maar ook leerlingen die geen achterstand hebben, hebben er recht op om tot het hoogste niveau te worden aangespoord. Elke leerling verdient het om verteld te worden: Ik verwacht dat je je 100% van de tijd concentreert. Voor mij is dit de ultieme manifestatie van “hoge verwachtingen”. Iets anders geloven is minder verwachten van mijn leerlingen, en dat betekent dat zij uiteindelijk minder leren.
Hoe ziet dit eruit in mijn klas?
- Alle gesprekken worden door mij geleid. Er wordt niet buiten de taak om gepraat.
- Wanneer ik spreek (of een andere leerling een bijdrage levert), staan alle leerlingen met hun gezicht naar mij toe. Geen pen in de hand.
- Er is geen enkele seconde van de les waarin een leerling niets te doen heeft.
Waarom? Aandacht is nodig om te leren
De meer indirecte reden waarom leerlingen altijd cognitief betrokken moeten zijn, is dat je alleen leert als je hersenen nadenken over de inhoud die je leert. Het geheugen is het residu van het denken.
Betekent dit dat 100% van een natuurkunde les over natuurkunde moet gaan? 90% van de tijd – ja! Voor 10% van de tijd – nee! Als leraar natuurkunde in het voortgezet onderwijs is het doel in mijn klas niet alleen om mijn leerlingen natuurkunde bij te brengen. Ik moet hen ook motiveren om natuurkunde te leren. Dit betekent niet dat ik ze in de klas laat relaxen en ze laat kletsen met hun vrienden als een manier om ze te ‘engageren’.
In plaats daarvan besteed ik veel tijd aan lof, het creëren van een foutencultuur (fouten maken mag), het creëren van een participatiecultuur en het opbouwen van een cultuur van hard werken. Het is ook belangrijk om relaties met de klas op te bouwen en grapjes zijn een geweldige manier om dit te bereiken. Ongeacht wat ik doe:
- Ik verwacht dat 100% van de leerlingen gefocust is als ik praat. Dit betekent simpelweg dat hun aandacht naar mijn woorden uitgaat.
- Ik verwacht dat 100% van de leerlingen luistert naar andere leerlingen wanneer zij een bijdrage leveren.
- Ik verwacht dat 100% van de leerlingen hard nadenkt tijdens het zelfstandig oefenen of bij het nakijken van hun werk.
Er is niets anders aan de hand in mijn klas. Ik gebruik geen grote verscheidenheid aan taken of activiteiten. Marktplaatsactiviteiten, knippen en plakken, door het lokaal lopen om posters te bekijken – dat is allemaal minder efficiënt en minder effectief om leerlingen te helpen begrip op te bouwen.
Zonder 100% aandacht van de leerlingen heb ik het gevoel dat ik mijn leerlingen in de steek laat. Dus denk ik hier bewust over na in mijn planning. Hoe kan ik 100% aandacht garanderen? Ik scan bewust het lokaal terwijl ik lesgeef, elke seconde van elke minuut: heb ik ieders aandacht? Ik zie dat niemand zenuwachtig is. Ik zie dat alle ogen op mij gericht zijn als ik vragen stel of uitleg geef. Ik kan zien dat alle ogen gericht zijn op het werk tijdens het zelfstandig oefenen. Dit betekent niet alleen dat ik zeker weet dat al mijn leerlingen veilig zijn in de klas, het betekent ook dat ze leren (als mijn planning effectief is).
De echte vraag die dan bij mij opkomt, is: Hoe weet ik echt of ik ieders aandacht heb? Hoe kan ik de kans op 100% aandacht zo groot mogelijk maken? Kijk uit naar mijn volgende post…