Spaced Out: Spreiden lerenden hun studie? Als je dat doet, leer je beter
Als ik een lezing geef over studiestrategieën zoals oefentoetsen (retrieval practice), gevarieerd oefenen (interleaving), gespreid leren (spaced practice) enzovoorts leg ik uit hoe en waarom ze werken en vergelijk ik ze met ‘normale’ strategieën zoals respectievelijk herlezen (rereading), geblokt oefenen per leseenheid (massed practice) en blokken de avond voor een proefwerk of examen (cramming). Regelmatig krijg ik ook de vraag of gespreid lezen ook zou kunnen werken. Mijn antwoord is meestal dat dit gewoon en vorm van herlezen is maar ik miste enige empirisch bewijs over de effecten van echt gespreid lezen; m.a.w. vandaag een beetje lezen, morgen weer een beetje enzovoorts.
Een recent onderzoek gepubliceerd in Learning and Instruction, geschreven door Marissa Hartwig en Eric Malain geeft antwoord op deze vraag. Het onderzoek – Do students space their course study? Those who do earn higher grades – keek naar hoe studenten studeren met behulp van een online leerboek en toetsing gereedschap (quiz tool). Zij operationaliseerde ‘spreiding’ als hoe vaak de tools werden gebruikt en de timing van het gebruik van die tools ten opzichte van tentamens. Zij ontdekten dat studenten meer studeerden als de tentamen dichterbij kwam, dat ze het leerboek vaker gebruikten dan de quiztool en dat ze de tools niet vaak gebruikten als ze niet verplicht waren. Belangrijk is dat gespreide ophaaloefeningen (via quiztool) de cursusprestaties en GPA voorspelden, terwijl gespreid lezen (via het leerboek) een zwakkere voorspeller was. Dat wil zeggen dat wanneer studenten ervoor kozen om vaker en eerder te quizzen, ze hogere cijfers haalden, en zelfs de tijd die ze aan het quizzen besteedden, werd gecontroleerd. Zo ondersteunt zelfgekozen gespreide studie – met name gespreide ophaaloefening – de prestaties van studenten.
Discussion
Our results complement conclusions from previous research. We found that students underutilized spacing by spreading their study over relatively few days. Moreover, many students failed to use non-incentivized (optional) study tools, whereas nearly all students used required tools at least once. Importantly, students’ self-selected spacing predicted their course grades and college grades. For instance, students earned higher grades if they spaced their quizzing more – that is, quizzed earlier and more often, even controlling for time. Thus, the present research highlights the importance of spaced study, not merely a greater investment of time, for predicting grades in an authentic educational context in which students have control over their study. Spaced study was a stronger predictor of grades when the study activity was retrieval practice (quizzing) rather than reading. Compared to quizzing, students spent more time reading the e-book, read it on more separate days, and showed more variability in reading behavior. Nonetheless, students’ spacing of their reading was a weaker predictor of student performance.
Implications
The present research suggests that self-selected spaced study (especially when involving retrieval practice) is consequential for real-world student performance. It also highlights the key role that instructors can play in encouraging beneficial study behaviors.
Hartwig, M. K. & Malain, E. D. (2022). Do students space their course study? Those who do earn higher grades. Learning and Instruction, 77. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101538