Vandaag, 30 januari 2020, had ik de eer stakende leraren in Den Haag toe te mogen spreken. Wat volgt is mijn ‘stream of consciousness’ toespraak, compleet met taalfouten (sorry!).
Voor dat ik mijn toespraak hield werd ik geïnterviewd door Omroep West
en werd er een aantal foto’s gemaakt
En nu mijn toespraak
- Onderwijs geven / leraar zijn is een prachtig beroep en m.i. een van de, zo niet het belangrijkste en de mooiste beroep dat er is.
Ik vraag mij af wanneer onze minister van onderwijs en zijn departement dit gaat beseffen. - In NL, staat het onderwijs en jullie beroep onder enorme druk. Hier, op een rij, een deel van de problemen:
- Er zijn gewoon te weinig leraren en dat weet de politiek en beleidsmakers al lang maar ze doen er niets aan.
- Er zijn te weinig aanmeldingen aan de lerarenopleidingen waardoor de aanwas van jonge leraren te gering is.
- Veel van de te weinig beginnende leraren haken binnen de eerste 5 jaar af en zoeken hun heil ergens anders vooral wegens werkdruk en tekort aan begeleiding in hun eerste jaren.
Om te vergelijken, Engeland – niet mijn favoriete land vooral vandaag en morgen – trekt 130 miljoen pond– een klein 160 miljoen euro – per jaar structureel uit voor ondersteuning van 1e en 2e-jaars leraren (zij mogen 10-15% van hun tijd besteden aan professionalisering) en voor het opleiden en inzetten van mentoren voor begeleiding. - Jullie die er gekozen hebben om toch te blijven lesgeven hebben te weinig tijd om jullie echte werk goed te doen.
- Jullie hebben veel te veel te doen, vaak ook dingen die niets te maken hebben met het echte lesgeven; het regeldruk is enorm! Besturen en overheid menen alles wat jullie doen te moeten controleren en lijken jullie niet te vertrouwen!
- Tegelijkertijd zijn jullie bewonderenswaardig toegewijd. Jullie maken extra uren in de avonden, weekenden en vakanties om goed onderwijs onder soms erbarmelijke omstandigheden te verzorgen. Jullie geven zelfs eigen geld uit aan middelen voor jullie leerlingen omdat de schoolbudgetten ontoereikend zijn
- Voor al deze inzet krijgen jullie een karige loon met geringe loopbaanmogelijkheden en weinig ruimte en geld om je goed bij te scholen.
- En met deze miezerloon kunnen jullie in veel steden niet eens een woning vinden om eenvoudig en snel naar jullie werk te gaan.
- En wat zien wij? Een maatschappij en een politiek die jullie belang met de mond belijden maar die nauwelijks geld uittrekken om deze problemen op te lossen.
- Maar wat doen ze wel?
- Ze overladen het bestaande curriculum op een ad hoc wijze met van alles en nog wat. Bijna dagelijks lees je in de krant dat de politiek of een belangenvereniging vindt dat jullie de kinderen moeten opvoeden door in het curriculum op te nemen – en ik verzin dit niet – EHBO, muziek als communicatievorm, programmeren, sociale vaardigheden, motivatiekunde, de juiste zithouding, voedselvaardigheden, ondernemerschap, schaken, insmeren tegen de zon, opzetten van een moestuin, en ga zo door. Collega Casper Hulshof heeft twee mooie blogs geschreven over wat scholen allemaal moeten (1 en 2). Soms lijkt het op De Speld!
- Ze geven geld o.a. uit aan nieuwe innovaties in curricula zoals Onderwijs2032 en curriculum.nu die niet goed zijn doordacht en waarvoor er geen fatsoenlijke analyse is geweest van wat de werkelijke problemen zijn in het huidige curriculum die opgelost moeten worden.
- En deze zogenoemde vernieuwingen zijn vooral gebaseerd op meningen, filosofieën en hypes i.p.v. op wetenschappelijk bewijs (van de 131 referenties in de rapporten over rekenen/wiskunde en mens en natuur was 1 een artikel over een empirisch onderzoek en geen was een onderzoek naar de werking van de buitenlandse curricula waarop hun frameworks gebaseerd waren!) en zijn ze, dus, hierdoor bij voorbaat gedoemd zijn tot mislukking. Wordt curriculum.nu wel ingevoerd zie ik over een paar jaar weer een parlementair onderzoek a la de tweede fase en het studiehuis.
- Omdat deze crisis een beetje te bezweren zien wij gekke sprongen zoals schoolbesturen die deze week toestemming vragen om de wet te ontduiken om het lerarentekort het hoofd te kunnen bieden. Een van de maatregelen is 1 dag per week externe onbevoegde krachten voor de klas te zetten. Ik begrijp het probleem, maar hierdoor zeggen ze eigenlijk dat jullie door onbevoegden vervangen kunnen worden. Stel je voor dat ze dat zouden doen bij artsen! De hele maatschappij en de politiek zou moord en brand schreeuwen.
- En terwijl Rome in vlammen opgaat lanceren onderwijsorganisaties en vakbonden de zoveelste proefballon, deze keer over het uitstellen van het keuzemoment van een definitief schooladvies tot ergens in het voortgezet onderwijs wat tot meer werkdruk zal leiden. En jullie zullen daar ook voor moeten opdraaien.
Ik weet het antwoord voor al deze problemen niet.
Wat ik wel weet is dat het 1 minuut voor 12 is of misschien zelfs 2 minuten over 12 is.
Wat ik ook weet is dat het tijd is dat men ophoudt met het sollen met het onderwijs en met jullie leraren.
Wat ik ook weet is dat er geld moet komen voor betere salarissen, betere loopbanen, voldoende leermiddelen, beter begeleiden van jonge leraren en meer handen en hoofden in de klas.
Het is hoog tijd dat de politiek en ambtenarij ophoudt met nieuwe curricula, nieuwe taken en nieuwe proefballonnen.
En het is tijd dat NL zich realiseert dat onderwijs en de leraren die het onderwijs verzorgen echte topprioriteiten zijn omdat zij garanderen een goede toekomst van ons land. Dat moet het hele politieke spectrum van rechts naar links kunnen inzien en aanspreken!
Ik hoop dat de politiek en de maatschappij van deze staking wakker wordt en zo niet, ik hoop van harte dat jullie doorgaan met staken totdat zijn Excellentie de minister luistert en daarnaar handelt. Geen keurige, maanden van te voren aangekondigde stakingen waar iedereen op kan voorbereiden, maar de boel onverwacht platgooien tot dat men luistert en acteert. Mijn steun hebben jullie!